#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

O čtyřech pandách


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 94, 2022, č. 2, s. 4


Panda padavá. Stejně jako panda občas padá z větve, spadlo úložiště. Nestává se to často, ale když spadne, stojí to za to. Den D nastal 19. ledna 2022. Nejdelší výpadek systému v historii eReceptu. Několik hodin nefungoval eRecept, lékový záznam, digitalizace listinných receptů a zasílání údajů o vydaných léčivých přípravcích (LEK-13). Nastala nepříjemná situace, se kterou jsme se již několikrát setkali.

PharmDr. Martin KOPECKÝ, Ph.D., viceprezident ČLnK

Naše lékárenské informační systémy jsou připraveny, aby se v případě výpadku primárního úložiště automaticky připojily k tzv. záložnímu datovému centru. Nechme stranou, že koncept a samotné technické řešení přepojování mezi primárními a záložním centrem není ideálně vymyšleno. Podstatné je, že podle SÚKL fungovalo záložní úložiště po celou dobu výpadku. Ten den jsem byl za tárou, a tak vím, že několik desítek minut bylo nemožné se k němu připojit nebo byla jeho odezva tak dlouhá, že se připojení přerušilo. Několik pacientů jsem musel požádat, ať přijdou později. Dvakrát jsem musel restartovat počítač, protože jsem načítal eRecept ze záložního úložiště nebo ukončoval výdej právě v okamžiku, kdy se spojení se záložním úložištěm přerušilo. Očekával bych, že se od SÚKL dozvím, v čem byla chyba a jak budou problémy vyřešeny pro budoucnost, včetně problémů se záložním úložištěm. Odpovědí SÚKL je, že „technické problémy, které SÚKL zaznamenal 19. 1. 2022, byly způsobeny závadou hardwaru… Po dobu výpadku fungovalo záložní třetí datové centrum určené pro náhradní přístup lékárníků k eReceptům předepsaným před výpadkem. Funkčnost tohoto záložního datového centra SÚKL v průběhu výpadku ověřoval a nezaznamenal problémy.“ Jinými slovy SÚKL říká, že nefunkčnost úložišť není chyba SÚKL. Pokud nevěříte, doporučuji přečíst článek „Záhada tře? ho centra. SÚKL a lékárníci se neshodnou na tom, co se dělo během výpadku centrálního úložiště eReceptů“ (1url.cz/@3uloziste).


Druhá panda se potuluje Parlamentem. Je to panda „Z“, alias pandemický zákon, jak si jej nazvali někteří právníci. Přiznám se, že pětatřiceti hodinový schvalovací maratón v Poslanecké sněmovně jsem si nechal ujít, neboť k nám dorazila třetí panda. Panda pandemická, varianta omikron. Asi nebude moc lékáren, v nichž by si kolegové mohli říct – za celý leden a únor nikdo v práci nechyběl kvůli izolaci nebo karanténě. Personální problémy v lékárnách zasáhly i jednání představenstva Komory, které bylo na konci ledna zrušeno, aby mohli kolegové zajistit chod lékáren, v nichž pracují. Využili jsme zkušenosti z loňského roku a nejdůležitější věci prodiskutovali online. Zásadní rozhodnutí byla následně zveřejněna formou Rozhodnutí prezidenta České lékárnické komory. I přes tyto problémy probíhá příprava hlavních úkolů, kterými nás pověřil Sjezd – příprava výběrových řízení na nový web, členskou evidenci a přípravu modelů pro změny v odměňování lékáren a další dílčí úkoly.

Velké množství práce odvádí pracovní skupina pro PR v čele s tiskovou mluvčí Michaelou Bažantovou. Komora má opět živý Instagram. Vzniká série článků Detektivky z lékárny, které budou vycházet po celý rok 2022 v časopisu Blesk Zdraví. Jedná se o příběhy, které zažíváme každý den v lékárnách. Jejich tématy budou kontraindikace, interakce, duplicity, chyby při aplikaci a jiné lékové chyby, které lékárníci odhalí každý den při dispenzaci. Příběhy popisují nenahraditelnou roli lékárníků v procesu léčby pacienta. První díl „Půjčka od sousedky“ již vyšel v lednovém čísle časopisu. A mezitím přicházejí několikrát týdně dotazy novinářů z různých médií na odborná nebo aktuální témata, se žádostí o rychlou odpověď. Je to někdy boj s časem i se silami.

O tom by mohla vyprávět čtvrtá panda. Panda olympijská, kterou dostávají medailisté na olympiádě. Ať už nasbírali nejvíc bodů, vstřelili nejvíc gólů, byli nejrychlejší, nejpřesnější, skočili nejdál, všichni svému sportu věnovali mnoho úsilí, vytrvalosti a času. Což na první pohled není vidět. Podobně je to i s činností Komory. Často jde o spoustu dílčích drobností , které nejsou vidět, ale musí být vyřešeny, vypracovány, projednány dřív, než se můžeme věnovat našim hlavním cílům. A tak se na Komoru obrací Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a všichni chtějí vyplnit dotazník, formulář, splnit novou zákonnou povinnost, určit pověřenou, odpovědnou osobu pro příslušnou agendu atd. Desítky zbytečných úkonů, které nás rozptylují od důležité práce pro lékárníky.

Přeji nám všem, ať si tu poslední pandu zasloužíme. Bude to totiž znamenat, že ta méně viditelná práce přinesla dobrý výsledek.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 2

2022 Číslo 2
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Hypertenze a hypercholesterolémie – synergický efekt léčby
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc.

Multidisciplinární zkušenosti u pacientů s diabetem
Autoři: Prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc., prof. MUDr. Vojtěch Melenovský, CSc., prof. MUDr. Vladimír Tesař, DrSc.

Úloha kombinovaných preparátů v léčbě arteriální hypertenze
Autoři: prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc.

Halitóza
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Terapie roztroušené sklerózy v kostce
Autoři: MUDr. Dominika Šťastná, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#