Jaké zdravotní benefity může mít popíjení kávy nebo čaje?

23. 5. 2024

Hned po vodě patří káva a čaj mezi nejoblíbenější nápoje podávané na celém světě. Na jedné straně se hovoří o některých jejich negativních účincích na zdraví, na té druhé pak o vědecky potvrzených prospěšných vlastnostech obou moků. V čem jejich možné benefity spočívají? Nabízíme stručný přehled poznatků založených na řadě výzkumů.

Káva

Kávové boby rostou na stromech ve více než 50 zemích světa. Nejčastěji se setkáváme s kávovníkem statným neboli kávovníkem robusta (Coffea canephora, syn. Coffea robusta) a kávovníkem arabským (Coffea arabica). Kávové boby jsou po sklizni praženy, mlety a dále upravovány do zpravidla horkého nápoje s charakteristickým aroma. Doma či v kavárně si tento mok dopřáváme podle své chuti.

   

„Multikulturní“ čaj

Popíjení čaje je ve větší či menší míře součástí života mnohých kultur. Listy keře čajovníku čínského (Camellia sinensis) jsou typicky ponořeny do horké vody po dobu několika minut a poté je připravený výluh podáván v horké nebo studené variantě, ať již samotný, nebo s přídavkem dochucujícího ovoce či bylinek. V praxi je popíjení čaje spojené s chvílemi relaxace, s odpočinkem a různými rituály – v Anglii vám nabídnou čaj coby pomocnou ruku při rozrušení a známé japonské čajové obřady mohou trvat i několik hodin. 

Zelený, černý, oolong – jaký je mezi nimi rozdíl?

Ihned po utržení čajových lístků začíná probíhat oxidace, kdy oleje obsažené v lístcích přirozeně interagují s okolním vzduchem. Nasbírané lístky jsou rozprostřeny a za kontrolované vlhkosti se nechají zavadat, přičemž dochází k oxidaci polyfenolů. Tento proces se nazývá fermentace. Zjednodušeně se jedná o chemickou reakci ovlivňující chuť a vůni listů.

Čím delší fermentace, tím tmavší výluh a někdy taky více kofeinu ve výsledném nápoji. Zelený čaj představuje lístky, které nebyly téměř fermentovány a vyznačuje se nejjemnější travní chutí. Černý čaj je fermentovaný po nejdelší dobu, zatímco oolong je někde mezi. Proces oxidace je zastaven následným sušením, lisováním a tepelnou úpravou.

   

Čaj a káva v prevenci častých chorob – co říkají výzkumy?

Diabetes 2. typu 

Popíjení kávy i čaje je spojené s nižší pravděpodobností vzniku diabetu druhého typu. Přestože požívání nápojů s obsahem kofeinu může krátkodobě zvýšit koncentraci cukru v krvi, dlouhodobé studie ukázaly, že pijáci kávy mají nižší riziko vzniku diabetu 2. typu ve srovnání s nepijáky. Polyfenoly a minerály, jako například hořčík, obsažené v kávě i čaji mohou zlepšit účinnost metabolismu inzulinu a glukózy v těle. 

Rozsáhlá metaanalýza 28 studií s s celkovým počtem 1,1 milionu účastníků sledovaných po dobu od 10 měsíců až po 20 let, nalezla souvislost mezi konzumací kávy a nižším rizikem rozvoje diabetu. Ve srovnání s nulovou konzumací kávy se snížené riziko pohybovalo od 8 % (při 1 šálku denně) do 33 % (při 6 šálcích denně). Káva s kofeinem vykazovala o něco větší přínos než káva bez něj. 

Parkinsonova nemoc 

Spotřeba kávy, čaje a kofeinových nápojů je spojována s prevencí kognitivního poklesu a demence ve stáří. Dle některých studií může kofein mírnit časné příznaky Parkinsonovy choroby, jiné pak demonstrují protektivní účinky na mozek. K zajímavým závěrům došla metaanalýza s kohortou sledovanou po dobu 10 a 16 let, jejíž výsledky hovořily o nižším riziku (o 58 %) Parkinsonovy nemoci u mužů (6 a více šálků kávy denně), a to ve srovnání s muži, kteří kávu nepili. U žen bylo nejnižší riziko pozorované při mírné konzumaci 1–3 šálků denně.

Alzheimerova nemoc

Pro tuto nemoc je charakteristická ztráta paměti a změny chování a myšlenkových pochodů. Konzumace kávy, čaje a kofeinových nápojů může mít protektivní vliv, přesto dosavadní výsledky nejsou dostatečně přesvědčivé pro vyvozování závěrů. Existují důkazy o neuroprotektivním a antiagregačním účinku antioxidantů obsažených v čaji. 

Kardiovaskulární onemocnění 

Pití kávy si lidé spojují se stimulujícím účinkem na centrální nervový systém, vysokým krevním tlakem či bušením srdce, u citlivých jedinců také refluxem, nervozitou a narušením spánku. Zpravidla se proto doporučuje při těchto morbiditách omezovat její přísun. Ovšem existuje také metaanalýza, která spojovala pozitivní vliv konzumace kávy (3 až 5 šálků kávy denně) s  nižším rizikem (o 15 %) vzniku kardiovaskulárních onemocnění. U milovníků tohoto moku byla nižší pravděpodobnost kumulace vápníku v cévách, které přinášejí krev do srdce.

Jiná studie dospěla k závěru, že umírněné pití kávy (2–3 šálky denně) je spojeno se snížením rizika srdečních onemocnění. Některé látky obsažené v kávě mohou mít vliv na zánět, endoteliální dysfunkce a mohou pomáhat regulovat koncentraci cukru v krvi. Dle jedné robustní prospektivní studie může umírněná konzumace snížit pravděpodobnost mozkové mrtvice u žen. 

Nádorová onemocnění 

Předpokládá se ochranný vliv různých polyfenolů. Káva může například prostřednictvím stimulace produkce žlučových kyselin a urychlení trávení v tlustém střevě snižovat množství karcinogenů, kterým je stěna colon vystavena. Studie in vivo prokázaly, že některé polyfenoly zabraňují růstu nádorových buněk. Káva je také spojována se sníženou hladinou estrogenu, což může mít vliv na estrogen dependentní typy nádorů. Existují vysoce sugestivní důkazy o příznivém vlivu konzumace kávy na riziko vzniku nádorů jater a endometria.

Žlučové kameny 

Žlučové kameny coby konkrementy zbytnělého cholesterolu a dalších látek mohou způsobit nepříjemné bolesti a vážné zdravotní problémy. Káva snižuje pravděpodobnost krystalizace cholesterolu a vznik cholelitiázy, může stimulovat kontrakce ve žlučníku a zvyšovat tok žluči, což zabraňuje kumulaci cholesterolu. Autoři rozsáhlé prospektivní studie, kteří sledovali účastníky po dobu 20 let, dospěli k závěru, že u žen soustavně pijících kávu je výrazně nižší pravděpodobnost cholecystektomie ve srovnání s ženami, které ji nepijí. 

Hubnutí 

Při snaze zredukovat svou hmotnost je pro naše tělo nejlepší pití vody, nicméně i káva a čaj mohou přispět k úbytku hmotnosti. Důležité je však mít na paměti, že nejde o ideální tekutiny pro pitný režim – káva i čaj mají močopudné účinky a mohou ovlivňovat absorpci důležitých živin, jako jsou vápník či železo. 

   

Všeho s mírou 

Přestože existují důkazy o zdravotních benefitech pití kávy a čaje, jejich přílišná konzumace spíše škodí. Mnoho kofeinu může vést u citlivých jedinců k úzkosti, podrážděnosti nebo k problémům se spánkem. Kofein také ovlivňuje metabolismus vápníku, což může vést ke zvýšenému riziku osteoporózy a až k frakturám. Tedy káva a čaj ano, ale v přiměřené míře. 

   

(lexi)

Zdroje:
1. Ding M., Bhupathiraju S. N., Chen M. et al. Caffeinated and decaffeinated coffee consumption and risk of type 2 diabetes: a systematic review and a dose-response meta-analysis. Diabetes Care 2014; 37 (2): 569–586, doi: 10.2337/dc13-1203. 
2. Ding M., Satija A., Bhupathiraju S. N. et al. Association of coffee consumption with total and cause-specific mortality in 3 large prospective cohorts. Circulation 2015; 132 (24): 2305–2315, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.115.017341. 
3. Crippa A., Discacciati A., Larsson S. C. et al. Coffee consumption and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer: a dose-response meta-analysis. Am J Epidemiol 2014; 180 (8): 763–775, doi: 10.1093/aje/kwu194. 
4. Panza F., Solfrizzi V., Barulli M. R. et al. Coffee, tea, and caffeine consumption and prevention of late-life cognitive decline and dementia: a systematic review. J Nutr Health Aging 2015; 19 (3): 313–328, doi: 10.1007/s12603-014-0563-8. 
5. Santos C., Costa J., Santos J. et al. Caffeine intake and dementia: systematic review and meta-analysis. J Alzheimers Dis 2010; 20 Suppl 1: S187–204, doi: 10.3233/JAD-2010-091387.
6. Leitzmann M. F., Stampfer M. J., Willett W. C. et al. Coffee intake is associated with lower risk of symptomatic gallstone disease in women. Gastroenterology 2002; 123 (6): 1823–1830, doi: 10.1053/gast.2002.37054.
7. Loftfield E., Cornelis M. C., Caporaso N. et al. Association of coffee drinking with mortality by genetic variation in caffeine metabolism: Findings from the UK Biobank. JAMA Intern Med 2018; 178 (8): 1086–1097, doi: 10.1001/jamainternmed.2018.2425. 
8. Rodríguez-Artalejo F., López-García E. Coffee consumption and cardiovascular disease: A condensed review of epidemiological evidence and mechanisms. J Agric Food Chem 2018; 66 (21): 5257–5263, doi: 10.1021/acs.jafc.7b04506.
9. Lopez-Garcia E., Rodriguez-Artalejo F., Rexrode K. M. et al. Coffee consumption and risk of stroke in women. Circulation 2009; 119 (8): 1116–1123, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.108.826164. 
10. Zhao L. G., Li Z. Y., Feng G. S. et al. Coffee drinking and cancer risk: an umbrella review of meta-analyses of observational studies. BMC Cancer 2020; 20 (1): 101, doi: 10.1186/s12885-020-6561-9.
11. Je Y., Giovannucci E. Coffee consumption and risk of endometrial cancer: findings from a large up-to-date meta-analysis. Int J Cancer 2012; 131 (7): 1700–1710, doi: 10.1002/ijc.27408.
12. Sheikh Z. Health benefits of coffee and tea. WebMD, 2023 Aug 28. Dostupné na: www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-coffee-tea-benefits?
13. Káva. NZIP, 2024. Dostupné na: www.nzip.cz/clanek/582-kava



Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se