#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Studium farmacie stále patří mezi nejatraktivnější obory


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 90, 2018, č. 3, s. 22-23

Na čtyřleté funkční období, 2018 až 2022, byla od 1. března do čela Farmaceutické fakulty VFU Brno jmenována doc. PharmDr. et Ing. Radka Opatřilová. Paní děkanka odpověděla na otázky ČČL.

Co soudíte o současném lékárenství? Čím by fakulta mohla přispět k tomu, aby se obraz lékárenství, který není příliš dobrý, v očích veřejnosti změnil?

Na naší fakultě vnímáme, že současné lékárenství a farmaceuti obecně jsou v nelehké situaci. Názorová pluralita ve společnosti, obrovský technologický rozvoj a různé další socioekonomické faktory nás neustále nutí k tomu, abychom bojovali za své věci, abychom průběžně přehodnocovali naše přístupy a hledali optimální řešení. K tomu všemu však potřebujeme problémy pojmenovat, prohlédnout „nežádoucí účinky“, veřejně a otevřeně o nich diskutovat.

Naše role v systému je především ­příprava kvalifikovaných farmaceutů. Je to časově i odborně náročná činnost, ale v duchu akademických tradic se snažíme studentům prezentovat různé pohledy na jednotlivé otázky, formovat jejich profesní názory a kritické myšlení již od prvních dnů jejich pobytu na půdě fakulty.

Z pozice vzdělávací instituce můžeme přispět ke zlepšení obrazu farmaceuta nejen tím, že studentům poskytneme kvalitní odborné vzdělání, ale také tím, že jim budeme vštěpovat povědomí o jejich nezastupitelné roli garanta odborných informací v systému zdravotní péče a nutnost orientovat se především na samotného pacienta a péči o jeho zdraví.

Vždy jsme byli a jsme otevřeni spolupráci s profesními organizacemi, za velmi přínosnou považuji účast našich studentů a učitelů ve společných odborných kampaních zaměřených na širší veřejnost (např. Antibiotický týden).

Jak fakulta koordinuje požadavek trhu práce ve farmacii s počtem přijatých studentů a s počtem absolventů?

Kontinuálně sledujeme statistiky ­zaměstnanosti našich absolventů, snažíme se být v neustálém kontaktu se současnými i bývalými studenty, vyslechnout si jejich názory a nápady a případně je realizovat v souladu s našimi možnostmi. Rovněž spolupracujeme s ČLnK, zejména v oblasti zabezpečování odborné praxe studentů, což je ve smyslu evropských požadavků klíčová součást studijního plánu farmaceutického studia.

Majorita absolventů končí v lékárnách. Motivuje podle vás prostředí lékáren a situace v lékárenství stále ke studiu farmacie?

Přesto, že se na vysoké školy hlásí teď populačně slabší ročníky, na naší fakultě stále evidujeme počet zájemců, který několikanásobně převyšuje naše kapacity. Důvody motivace uchazečů mohou být velmi různorodé, aktuální situace v lékárenství je jenom jeden z nich. I my citlivě vnímáme různé snahy o obcházení lékárníků. Zeslabování jejich pozice v systému zdravotnictví, což s sebou může přinést i snížení motivace ke studiu farmacie. Je důležité, abychom opakovaně zdůrazňovali, jaký je náš potenciál, a potřebu ohodnocení pracovníků podle odborných výkonů, čím by se také posílil jejich význam ve společnosti.

Námi nabízené vzdělání snad patří stále mezi ty nejatraktivnější obory. Toto si troufnu tvrdit díky obsahové pestrosti studia a aplikovatelnosti získaných znalostí a dovedností v různých oblastech i mimo klasickou farmacii a zdravotnictví, například kosmetický, potravinářský, chemický a jiný průmysl.

Věnujete se analytické chemii a kontrole léčiv. Není vám líto, že jsou to oblasti, které většina absolventů v lékárnách prakticky vůbec nevyužije?

Klasická chemická a fyzikálně-chemická analýza léčiv je sice v dnešních lékárnách na ústupu, předmět má však důležité postavení z hlediska profilace absolventa farmaceutického studia. Učí totiž přemýšlet exaktně, analyticky, což farmaceut ve své práci potřebuje, ať je na jakékoliv pozici. Schopnost hledat a řešit problémy na úrovni molekul je velice důležitá i v klinické praxi (např. terapeutické monitorování hladiny léčiv, interakce, interpretace laboratorních výsledků), při formulaci léčivých přípravků a zajišťování jejich ­kvality (např. fyzikálně-chemické inkompatibility). V dnešní době je navíc na všech úrovních zacházení s léčivy zdůrazňována nutnost komplexního přístupu k zajišťování kvality produktů, procesů a služeb. V tomto kontextu si myslím, že absolventi tyto znalosti určitě v praxi využijí.

Uplatnění analytické chemie a kontroly léčiv je obecně podceňováno. Žádný lék se k pacientovi nedostane, pokud není důkladně podroben kvalitativní a kvantitativní analýze, hodnocení výskytu nečistot a metabolitů. Cílem analytické kontroly je získat bezpečný a kvalitní lék v předepsané koncentraci léčiva a hlavně bez nežádoucích příměsí.

Máte představu, jaké místo by analytické hodnocení mohlo mít v lékárnách budoucnosti?

Jednak předpokládám, že klasická analýza léčiv aspoň částečně v lékárnách ­„přežije“. Zejména v prostředí nemocnic, kde neustálá potřeba většího rozsahu individuální přípravy léčivých přípravků a laboratorních diagnostik bude vyžadovat také zajištění jejich laboratorní ­kontroly. V oblasti veřejného lékárenství vidím možné uplatnění aplikované ­chemické analýzy v souvislosti s ­poskytováním inovativních služeb, jako jsou různá fyzikální a biochemická vyšetření ­pacientů za účelem prevence nemocí a kontinuálního sledování farmako­terapie.

V oblasti farmaceutického průmyslu při přípravě HVLP je jejich kontrola, analytické hodnocení validovanými metodami neoddiskutovatelnou součástí výrobního, skladovacího a distributorského procesu.


Zamýšlíte v nejbližší době měnit studijní kurikulum na brněnské fakultě?

V souvislosti se studijním plánem farmaceutického studia je nutné zdůraznit, že příliš výrazné změny mají určité limity, které jsou nastaveny evropskými i národními právními předpisy. V současné době u nás ale probíhá komplexnější přehodnocování kurikula v rámci příprav na institucionální akreditaci. Neplánujeme změny zásadního charakteru, spíše uvažujeme o optimálním nastavení návaznosti jednotlivých studijních předmětů a rozložení studijní zátěže mezi jednotlivými semestry a roky studia z pohledu studentů i vyučujících. Rovněž diskutujeme o obsahové modernizaci stávajících disciplín a snažíme se revidovat nabídku povinně volitelných a volitelných předmětů směrem k větší variabilitě a možnostem výběru pro studenty.

Mezi lékárníky občas zazní názor, že absolventi brněnské fakulty jsou pro praxi v lékárně lépe připraveni. Těší vás taková vizitka, jakkoliv nemusí být přesná? Nebo vás naopak mrzí, že vnímání brněnského absolventa není spíše ona akademická kvalita a badatelské nadšení, které uvádíte ve svých cílech na pozici děkanky?

Nejlepší reklamou pro jakoukoliv vzdělávací instituci je kvalitně připravený absolvent. Proto nás samozřejmě potěší každá pozitivní zpětná vazba z terénu. Naší úlohou je připravit kvalifikované farmaceuty, schopné od prvního dne po složení státní závěrečné zkoušky vykonávat náročnou a zodpovědnou odbornou práci ve všech segmentech zacházení s léčivy. Považuji za zcela přirozené, že různé fakulty, byť působí ve stejné vzdělávací oblasti, mají svůj typický profil, který vyplývá z jejích tradic a lokálních podmínek. Kromě našich bývalých studentů, kteří si našli uplatnění v oblasti poskytování lékárenské a klinicko-farmaceutické péče, však máme celou řadu absolventů na dalších významných postech např. v akademické sféře, výzkumu, managementu nadnárodních farmaceutických společností i jinde. Na fakultě se snažíme našim studentům ukázat maximum z toho, jak je farmacie pestrý obor a jaké jsou možné kariérní cesty farmaceuta. Podporou studentské vědecké činnosti, zapojením posluchačů do výzkumných a rozvojových projektů a prostřednictvím zahraničních stáží rozvíjíme i jejich tvůrčí potenciál.

Máte už konkrétnější představu o další spolupráci na vědecké a pedagogické půdě s hradeckou farmaceutickou fakultou?

Hradecká farmaceutická fakulta je naším dlouholetým partnerem. V určitém smyslu jsme sice konkurenti, ale bez vzájemné spolupráce nelze rozvíjet a společně prosazovat zájmy farmaceutů ve společnosti s ohledem na péči o zdraví pacienta. Je pro nás rovněž neocenitelná možnost spolupráce prostřednictvím vzájemného členství ve vědeckých radách, oborových radách doktorských studijních programů. Případně v podobě méně formálních setkání vedení a dalších zástupců fakult v rámci aktivit farmaceutického terénu. Osudy českých a slovenských farmaceutických fakult jsou historicky natolik provázané, že si myslím, že je v zájmu všech, abychom stále mezi sebou udržovali korektní a kolegiální vztahy.

Plánujete uctění památky prof. Vladi­míra Smečky v roce jeho nedožitých devadesátin?

V letošním roce vstoupila naše univerzita do významného jubilejního roku. V prosinci 2018 si připomeneme 100 let od jejího zřízení. Toto výročí bude dobrou příležitostí ke zhodnocení našeho postavení v rámci brněnských a českých vysokých škol a k uctění památky významných osobností majících vazbu k naší Alma Mater. Pan profesor Smečka jako zakládající děkan brněnské farmaceutické fakulty bezesporu mezi ně patří, proto si určitě v rámci oslav připomeneme jeho přínos. Nejenom, že byl naším prvním děkanem, ale má výrazný podíl na vytvoření profilu fakulty. Jsme vděčni za jeho pomoc, kterou nám poskytl při budování fakultní lékárny, a za celoživotní práci, která všemi možnými způsoby směrovala k tomu, aby laická i odborná veřejnost vnímala farmaceuta-lékárníka jako odborníka s nejkomplexnějšími znalostmi o léčivech.

(red.)


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 3

2018 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Hypertenze a hypercholesterolémie – synergický efekt léčby
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc.

Multidisciplinární zkušenosti u pacientů s diabetem
Autoři: Prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc., prof. MUDr. Vojtěch Melenovský, CSc., prof. MUDr. Vladimír Tesař, DrSc.

Úloha kombinovaných preparátů v léčbě arteriální hypertenze
Autoři: prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc.

Halitóza
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Terapie roztroušené sklerózy v kostce
Autoři: MUDr. Dominika Šťastná, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#