Co s FMD po Novém roce 2020?


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 91, 2019, č. 6, s. 16

Bylo by asi zbytečné opakovat notoricky známé věci týkající se zavádění a dopadu FMD na lékárníky a jejich pacienty.
Nemálo na tom, že jsme pro přístup do tohoto systému museli podepsat dokument prezentovaný jako smlouva, ovšem s naším naprosto nedůstojným postavením, kdy si s námi NOOL může dělat téměř, co chce. Přitom za nic neručí a prakticky žádné náhrady za případné poškození lékáren či lékárníků z jeho strany se podle tohoto spisku také nedočkáme. Není proto překvapením, že jsme podali dvě žaloby v této věci. K jedné soud nařídil mediaci a druhou bude projednávat v září. Každopádně výsledek těchto dvou pří bude mít zásadní vliv i na smlouvy ostatních uživatelů. O dalším průběhu proto budeme obratem informovat.

Ve druhé polovině května začalo opakovaně docházet k velmi výrazným výpadkům v dostupnosti systému ověřování, což nakonec vyústilo v doporučení komory lékárníkům v těchto případech ověřování zcela vypnout. Příčinou byly údajně nespecifikované technické potíže. Už mě ani nepřekvapilo vyjádření Mgr. Dvořáčka, ředitele NOOL, v němž zpochybňoval a zlehčoval nejen zmíněné technické potíže, v jejichž důsledku byla v mnoha lékárnách prakticky paralyzována činnost při příjmu i výdeji léčiv, ale stejně tak neuvěřitelně vysokou, stále zhruba 5% chybovost, v jejímž důsledku není možné spárovat informace na obalu s tím, co je uložené v úložišti. Výsledkem je nemožnost ověření a vyřazení jedinečného identifikátoru. Arogance, s níž veřejně hovoří o společném „projektu“ s lékárníky je naprosto neuvěřitelná. Je proto třeba mu neustále, opět veřejně, připomínat, kdo si celý systém vymyslel, jak ohrožuje dostupnost léčiv pro pacienty, kolik do něj investují lékárny, na jejichž straně navíc vše funguje zcela excelentně. To se projevuje i na minimálním počtu jejich chyb. Na rozdíl od výrobců. Mimochodem, na posledním jednání na SÚKL jsme se dověděli, že podle informace od NOOL pochází chybovost z lékáren, z jejich chybně nastavených čteček. Samozřejmě jsme tuto lež na místě vyloučili. SÚKL to bude analyzovat, je otázkou, do kdy to zvládne. Dat z alertů k analýze je i přes nevysokou míru jejich zasílání z lékáren, bez jakékoli ironie, skutečně velmi mnoho. Očekávám, že pokud se prokáže náš názor, začne státní správa výrazněji tlačit na výrobce.


Ačkoli je teprve červen, není zbývající půlrok zrovna dlouhá doba na vyřešení toho, co se bude dít po Novém roce, kdy začne být neověřování sankcionováno. Zrušení nařízení nelze očekávat, bude tedy nutné se nějak poprat s realitou. Ta může být například v chybovosti stále dost drsná. Pokud se bude snižovat tempem zaznamenaným od února do dubna, pak se dostaneme k 1 promile chybovosti zhruba za dva a půl roku, což je v absolutním čísle stále neskutečně vysoký počet balení.

Květnová data přitom naznačují vyšší chybovost než v dubnu! Kdyby se nejednalo, s ohledem na pacienty, o tak zásadní téma, leckdo z lékárníků by nad tím dokázal mávnout rukou a bylo by to o dost jednodušší. Ale není. Jednou z možností je snaha o další odklad sankcí, kterého jsme letos dosáhli v hodině dvanácté, těsně před ostrým startem ověřování, druhou je naopak práce lékárníků přesně v souladu s legislativou, tedy nevydání neověřitelného balení. Nechť si to pak ti, co o tom rozhodují a mají v tom prsty, sami vysvětlují. Samozřejmě s naší příslušnou mediální podporou.

Sám ze své lékárny dobře vím, jak jsou nefunkčnost systému i alerty otravné, přesto je posílám. I to je způsob „boje“. Jejich neodesílání totiž vede pouze k vytváření falešně pozitivního obrazu FMD.

Velmi zajímavý a podnětný je také projekt na vyhodnocování systému FMD, který vznikl na základě spolupráce nemocničních lékárníků a některých výrobců LIS. I on se může stát velmi dobrou argumentační podporou v jednáních i mediálních výstupech v nastávajícím období.

Před sebou máme prázdniny, kdy si vše můžeme nechat trochu uležet v hlavě, ale nejpozději na podzimní poradě předsedů bude nutné situaci vážně projednat a následně se dohodnout, nejlépe ve spolupráci s co nejširším spektrem provozovatelů, jakým směrem se vydat, aby naši pacienti nezůstali bez léčby. Je to příliš vážná věc, než aby bylo možné ji řešit, navíc se současnými postoji NOOL, až na poslední chvíli.

Kdybyste náhodou neměli u vody, na horách, v jeskyních, za tárou, či kdekoli jinde zrovna co na práci, nechte si to prosím projít hlavou. Měli bychom to projednat a následně postupovat všichni ve shodě.

Přeji vám krásné léto, a pokud už ho budete muset trávit v práci, tak nechť vše funguje, jak má a pacienti jsou příjemní a laskaví.

Mgr. Aleš KREBS, Ph.D.



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 6

2019 Číslo 6

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se