Informace ano, ale…


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 91, 2019, č. 6, s. 22

Byl jednou jeden provozovatel lékárny, který slýchával, jak z kontrol prováděných SÚKL vycházejí nejhůř nezávislé veřejné lékárny. Protože chtěl té záhadě přijít na kloub, poslal na SÚKL žádost o poskytnutí informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Chtěl vědět, kolik kontrol a jakého typu proběhlo v nestátních lékárnách za jednotlivé roky od roku 2010. Současně chtěl vědět, kolikrát proběhla kontrola a jakého typu od roku 2010 u jednotlivých provozovatelů.

SÚKL žadateli odpověděl, že počet všech kontrol a rozlišení podle typu kontrol je zveřejňovanou informací na jeho internetových stránkách. Tu část žádosti, která se týkala informace o četnosti kontrol v jednotlivých lékárnách, SÚKL rozhodnutím odmítl s tím, že takovým přehledem nedisponuje.

Žadatel se nedal a proti rozhodnutí se odvolal. Chtěl, aby ministerstvo zdravotnictví rozhodnutí SÚKL zrušilo a uložilo mu o žádosti znovu rozhodnout.

Ministerstvo zdravotnictví odvolání vyhovělo a skutečně rozhodnutí SÚKL zrušilo. Shledalo, že se SÚKL dopustil pochybení, které způsobilo nezákonnost jeho rozhodnutí. Podle ministerstva má SÚKL možnost požadované informace ze svých podkladů získat, a tedy je i ­poskytnout. Výslovně uložilo SÚKL, aby vytvořil tabulku s jednotlivými roky a vepsal do ní vždy název lékárny, provozovatele, jeho IČ a typ kontroly. A doplnil, jak se ukázalo, klíčovou větu: „Ústav je však oprávněn vyžadovat od žadatele úhradu nákladů...“

Dříve než SÚKL požadované informace poskytl, oznámil žadateli, že příprava požadovaných informací si vyžádá zpracování přibližně 11.454 protokolů o kontrolách a že počítá s průměrně jednou hodinou času potřebného na zpracování jednoho protokolu o kontrole. ­Časová náročnost pak má zahrnovat nejen vlastní „zpracování“ protokolů, ale také identifikaci a vytvoření přehledu, kterých protokolů se požadavek týká, jejich nalezení ve spisové službě, započítání odezvy elektronického systému spisové služby, identifikaci písemnosti ve spisu, otevření příslušné písemnosti, otevření příslušného dokumentu, vykopírování požadovaných informací nebo jejich přepsání a rovněž kontrolu správnosti a úplnosti a identifikaci, zda obsahují osobní údaje. Protože spisová služba SÚKL je tzv. významným informačním systémem, mohou s ní pracovat pouze oprávnění ­zaměstnanci zařazení ve 13. platové třídě, kteří by museli být pro splnění daného úkolu uvolnění z běžných povinností.

Přílohou oznámení byla faktura na částku 3 115 488 Kč se sdělením, že poskytnutí požadovaných informací je podmíněno zaplacením.

Žadatel se opět obrátil na ­ministerstvo zdravotnictví. Tentokrát zbytečně, protože to se s důvody uváděnými SÚKL ­ztotožnilo.

Žadatel informace nedostal, protože mu ty tři miliony přišly trochu moc.

Mgr. MUDr. Jaroslav Maršík


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 6

2019 Číslo 6

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se