#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Jakou máte v lékárně zkušenost s lékovými chybami? Jak často je nacházíte? Jak reagují lékaři a pacienti ?


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 93, 2021, č. 6, s. 7-8
Kategorie: Zeptali jsme se

PharmDr. Přemek Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč


Jednu dobu jsem si říkal, že bych si lékové chyby zapisoval, ale není čas. Někdy je najdu jednou za týden, někdy se sejdou tři chyby za sebou v jednom dni, a pak 14 dní nic. Většinou se to sejde tak, že po vyřešení sotva stihnu napsat poznámku k receptu a už mám dalšího pacienta.

Častěji se chyby vyskytují v době dovolených. Jeden lékař zastupuje druhého a napíše pacientovi slabší nebo naopak silnější lék. To se jednoduše vyřeší nahlédnutím do Lékového záznamu a potvrzením u lékaře, že opravdu zastupuje a překlepl se. Většinou jsou rádi. Někdy se stane, že praktik vydává recept na vyžádání pacienta a nevšimne si, že mezitím odborný lékař, třeba kardiolog, změnil medikaci ze sartanu na sartan s diuretikem. Praktik spěchá a zkopíruje poslední jím vydaný recept. Takovým chybám by se dalo snadno předejít, kdyby lékař napsal jen látku a sílu a dávkování během dne a nechal by na lékárníkovi, aby vybavil a vybavil a vybavil, dokud medikaci nezmění. U některých léčiv by to byl recept třeba na 20 let (Euthyrox). Jen by to lékař jednou za rok potvrdil, že jeho přání stále trvá a pacient by chodil jen do lékárny. Ale to bych chtěl po digitalizaci zdravotnictví moc. Je lepší vymýšlet on-line výdej.

Většina lékařů na zachycené chyby reaguje s povděkem. Důležitá je samotná komunikace lékárníka. Zejména mladší lékařky jsou rády a případně si do lékárny i zavolají, aby se informovaly o možnostech preskripce.

Pokud ale narazím mezi lékaři na protivnou starou čarodějnici, tak jí to pasivně agresivně vrátím. Jednou za čas napíše na pojišťovnu něco, na co nemá oprávnění. V tu chvíli je to její boj a moje zbytečná starost a náklady jdou takříkajíc za ní. Inu, dobré vztahy udržovati sluší se v každé době...

PharmDr. Veronika Horáková, Nemocniční lékárna Fakultní nemocnice, Motol


S lékovými chybami se stoprocentně setkává každý farmaceut. Nejčastěji to bývá chyba v dávkování, chybně předepsaný léčivý přípravek, léčivý přípravek předepsaný pro jiného pacienta, předepsání nevhodných kombinací léčiv, předepsání stejných generických léčiv různými lékaři pro jednoho pacienta. Počet interakcí narůstá s počtem vydávaných léčivých přípravků a například u transplantovaných pacientů, kteří berou velké množství léčiv, je odhalení všech interakcí už poměrně složité. A vždy musíme mít na paměti i to, že má převažovat benefit léčby nad celkovými možnými riziky.

Mnohé chyby se nám podaří odhalit s pomocí Lékového záznamu, kam já osobně často nahlížím, když si pacient není úplně jistý například sílou vydávaného léčivého přípravku a podobně, a ušetří nám to případnou zdlouhavou konzultaci s předepisujícím lékařem. Je to pro nás výborný nástroj pro kontrolu předepsané medikace. Myslím, že v naší nemocnici využívají Lékový záznam častěji lékárníci než lékaři.

Setkávám se často i u chronických pacientů s tím, že berou svůj léčivý přípravek špatně a vždycky mě potěší a zahřeje: „Děkuji paní magistro, to mi ještě nikdo nikdy neřekl ϑ.”

A k poslední otázce. Tady je velice důležité, jakým stylem se informace o lékové chybě podá a pokud je lékárník v dobrém slova smyslu asertivní a umí si svůj nález obhájit, jsou mu za odhalení chyby v medikaci většinou vděční jak pacienti, tak lékaři. Hraje zde svou roli i diplomacie, kdy lékaře nemůžeme před pacientem shodit, ale musíme ho přesvědčit, že pro něj bude vhodnější například jiný léčivý přípravek nebo jiné dávkování.

Odhalením lékových chyb ochráníme nejen zdraví pacienta, ale ušetříme tím i finanční náklady na zdravotní péči.

Mgr. Filip Škarda, U Matky boží pomocné, Veselí nad Lužnicí


Domnívám se, že stejně jako já, každý lékárník se více, či méně často setkává s lékovými chybami. Lékové chyby jsou jedním z nejčastěji řešených lékových problémů, ať už jde o zdvojenou preskripci, interakce či „pouhý“ překlep. Některou z lékových chyb řeším prakticky několikrát týdně. Musím říci, že ve většině případů je pacient velmi vděčný, že se mu takto odborně věnujeme a i u lékařů vnímám spíše pozitivní a vděčný přístup. Nestává se, že by lékař byl arogantní nebo protivný. Většina z nich je za upozornění opravu ráda. Někdy se stává, že léková chyba z našeho pohledu je lékařem cíleně zamýšlena, ale i v tomto případě se povětšinou s lékařem domluvím a vyslechnu si jeho odborné vysvětlení, případně celou problematiku konzultujeme. Co mi u lékových problémů chybí, je masivnější upozorňování na to, že se toto děje. Díky tomu také je vyvíjen pramalý tlak na ohodnocení našeho odborného výkonu, konzultace nad lékovým záznamem apod. Věřím, že kdyby odborná a především laická veřejnost měla více informací, jistě by bylo prosazení adekvátního ohodnocení za naši práci jednodušší. Vždyť právě odhalováním lékových chyb přispíváme k zdraví pacientů a zároveň úspoře financí celému systému.

PharmDr. Lukáš MALÝ, Lékárna Klášter, Liberec


Lékové chyby jsou na denním pořádku, ať už z jakéhokoliv důvodu. Ve své dosavadní praxi nebylo týdne, kdy bych neodhalil alespoň jednu. Naště stí v poslední době velmi pomáhá Lékový záznam pacienta a rychlé ověření u lékaře. S řešením problému neměl problém pacient ani lékař, mnohdy jsou i rádi za druhou kontrolu.

Mgr. Helena Slámová, Lékárna Komín, Brno


Tohle nejsou úplně otázky pro lékárníky. My nepotřebujeme žádné ankety ani ujištění, že jsme potřební. My jsme potřební. To si tady nemusíme hlásit ϑ. My moc dobře víme, co všichni řešíme v lékárně a že odhalování více, či méně závažných chyb je náš denní chleba. Ať už se tím rozumí přímo inkompatibility a duplicity nebo jen nesprávné užívání léků co do dávky, načasování nebo vazby s jídlem, či se jedná o chybně vystavený recept. Vždyť tohle je snad naše hlavní náplň práce. Poslední stupeň kontroly před užitím léku pacientem. V řetězci vyšetření – diagnóza pacienta – naordinování léčby – vystavení receptu – vyzvednutí v lékárně – a dále chronické užívání léků – může vlivem lidského faktoru vždy nastat mnoho pochybení. Z různých stran se ozývají hlasy, že tohle zvládne automat a že do budoucna lze očekávat tento trend. Vyšší level pak je, že si snad každý zvládne přečíst příbalový leták. Pan Kasa dokonce nedávno na Twitteru zpochybnil anketu Komory o lékových chybách, protože se mu 90% setkání lékárníka s chybami zdálo natolik přestřelené, že podle jeho názoru musel být průzkum zfalšován. Ano, laik si nedokáže představit, jak moc důležitou roli hraje lékárník ve výdeji léků. Jak by taky mohl? Vidí jen lékárníka, který zkoumá recept v PC, ohne se pro krabičku, vybere peníze a něco mu poví, co on ani často neposlouchá. Co všechno lékárníkovi po celou dobu výdeje běží hlavou, co všechno kontroluje a mezi tím vnímá při komunikaci s pacientem, samozřejmě neví. Mnoho z nich ani nemá zájem se informace dozvědět, popadnou léky a jsou pryč. Pak se takoví lidé nechávají slyšet, že jim nikdy žádný lékárník nepomohl. Jistě, jsou pacienti, jejichž léky nemají významně velký rizikový potenciál a expedice nemusí trvat příliš dlouho. Ale také máme takové, kteří naši pomoc potřebují a naše intervence může být nepostradatelná, důležitá a náročná. Až z těchto řad se generují ti, kteří jsou ochotni naši práci ocenit. Většina nikdy nepochopí, že jsme to my, kdo musí během velmi krátké doby odhalit, kteří pacienti vyžadují zvýšenou pozornost a péči, odfiltrovat chyby, poradit a vymyslet řešení v neřešitelných situacích. Netuší, kolik jsme toho pro ně během výdeje udělali a přijímají to jako samozřejmost. U lékařů se při upozornění na lékový problém také pokaždé nesetkáváme s laskavým pochopením nabízeného partnerství, a ne vždy námi zachycenou chybu ocení. Někdy se může zdát role lékárníka nevděčnou, ale o to je jeho pozice důležitější. Je významným článkem primární zdravotní péče a jeho psychologické a kombinační schopnosti nemohou být nikdy nahrazeny bezduchým algoritmem výdejního automatu. První krok k tomu, abychom se od strojů odlišili a přiblížili se pacientům, je celkem jednoduchý. Usmívejme se a buďme na ně vlídní.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 6

2021 Číslo 6
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Hypertenze a hypercholesterolémie – synergický efekt léčby
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc.

Multidisciplinární zkušenosti u pacientů s diabetem
Autoři: Prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc., prof. MUDr. Vojtěch Melenovský, CSc., prof. MUDr. Vladimír Tesař, DrSc.

Úloha kombinovaných preparátů v léčbě arteriální hypertenze
Autoři: prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc.

Halitóza
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Terapie roztroušené sklerózy v kostce
Autoři: MUDr. Dominika Šťastná, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#