#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Máj, lékáren čas


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 5, s. 4

„Byl pozdní večer, první máj,
večerní máj, byl lásky čas.
Hrdliččin zval ku lásce hlas,
kde borový zaváněl háj.“

Pokud by vše v lékárenství bylo takto idylické jako úvod této básně, byl by to „lékárnický ráj, kde pacienti za radu
Ti vřelé díky daj“
.

PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D.,

viceprezident ČLnK

 

Jenže stejně jako dál pokračují verše Máchova Máje, tak pokračuje i vývoj lékárenství. Pokud nebudeme dostatečně ostražití, pokud nepřiložíme ruce k dílu na výzvu Komory nebo sami od sebe, může i lékárenství spět k tragickému konci stejně jako hlavní postavy z básně. Podobně jako Vilém ve vězení přemítá o životě, smrti a pomíjivosti lidské existence, tak pak bude pro lékárníky pozdě přemýšlet o tom, co se v lékárenství stalo špatně. Pomíjivost lékárenské existence v podobě, jak dnes lékárny známe, může nastat velmi rychle.

Částečně je to v souvislosti s měnící se společností, která vyžaduje vše rychleji, snadněji, bez námahy. Silně tak zesilují snahy o zasílání léků až domů podporované subjekty, které v lécích vidí malé krabičky opatřené jedinečnými kódy. Tedy ideální typ zboží pro přesnou manipulaci a jednoduchou dopravu z místa A do místa B.

Částečně k tomu přispíváme sami svým přímým jednáním a částečně nepřímo (i Vilém zabil nevědomky svého otce). V souvislosti s tím, mě zaujal příspěvek na Facebooku upozorňující na billboard s reklamou jednoho provozovatele před lékárnou jiného provozovatele. Z pohledu etiky je taková praxe oprávněně kritizována, protože může narušovat rovné podmínky na trhu. Reklama před lékárnou konkurence může být vnímána jako pokus o záměrné odlákání klientů. Na druhou stranu, ale zároveň může být i legitimní formou komunikace, pokud je provedena korektně a v souladu s právními předpisy. Lékárny by měly zajistit, aby jejich marketingové strategie byly v souladu s těmito normami a aby reklama byla transparentní, informativní a respektovala práva konkurentů.

Zodpovědnost za lékárnu před disciplinárními orgány Komory má držitel osvědčení (vedoucí lékárník a odborný zástupce). Doporučuji přečtení Etického kodexu ČLnK (https://1url.cz/vJ1v0), protože nelze případný nezákonný (nebo neetický) postup svádět na provozovatele lékárny se slovy „já o tom nevěděl.“ To se týká reklamy na lékárnu, stejně jako jiných skutečností, často jasně nezákonných, jako jsou nevedení evidence léků v lékárně, baťůžkaření apod. Tím, že v lékárnách tolerujeme nebo nevidíme tyto praktiky, si sami pod sebou podřezáváme větev, a nakonec na to doplatí celé lékárenství (tedy nejen Vilém, ale i Jarmila).

Některé změny ve společnosti neovlivníme, ale podobu lékárenství podle fungujících modelů ze zemí EU ovlivnit můžeme. Prvním krokem směrem (nejen) na západ tak mohou být demografická a geografická pravidla pro vznik lékáren v ČR. Pozměňovací návrh k zákonu o zdravotních službách je v průběhu května projednáván Poslaneckou sněmovnou. Ve většině evropských zemí existují regulace, které upravují vznik lékáren na základě těchto kritérií. Pravidla jsou navržena tak, aby zajistila rovnoměrnou dostupnost lékáren pro obyvatele a zároveň regulovala počet lékáren na trhu, čímž se předchází přesycení trhu a zajišťuje ekonomická stabilita tohoto zdravotnického segmentu.

V evropském kontextu jsou demografická kritéria založena na počtu obyvatel v obci nebo oblasti. Například v Maďarsku je to 4 000 obyvatel na lékárnu pro města s více než 50 tisíci obyvateli a 4 500 obyvatel v městech pod 50 tisíc. Geografická pravidla zahrnují minimální vzdálenosti mezi jednotlivými lékárnami. V některých zemích, jako je Rakousko a Belgie, jsou stanovena minimální vzdálenosti mezi lékárnami, aby se zajistila dostupnost služeb. Například v Rakousku je vzdálenost 500 metrů a v Chorvatsku se vzdálenost liší podle počtu obyvatel. Vedle toho existují specifická pravidla pro vznik lékáren například v Dánsku a Finsku, kde o povolení k založení lékárny rozhodují státní instituce, které zohledňují hustotu obyvatelstva a potřeby regionu.

Návrh projednávaný v Poslanecké sněmovně kombinuje obě pravidla. Vzhledem k složitosti českých zákonů možná není stoprocentně dokonalý, ale rozhodně je prvním krokem k tomu, aby se české lékárenství začalo přizpůsobovat vizím lékárníků a potřebám pacientů. Nikoliv jako dosud business plánům různých investičních skupin.

Závěrem bych chtěl poděkovat těm z vás, kteří se zapojili do projektu Sledování lékových chyb. Aspoň na jeden den se zapojila přibližně polovina lékáren. S výsledky vás seznámíme v některém z dalších čísel ČČL. Příspěvek každé farmaceutky a každého farmaceuta do tohoto projektu je právě tím nejjednodušším způsobem, jak přispět k zachování naší profese, jak ukázat důležitost lékáren a farmaceutů v každodenní péči o zdraví českých občanů. Je to příspěvek k tomu, aby se další osud lékárenství neubíral cestou hlavních postav z Máje.

Tak na tom i dále pracujme – „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 5

2025 Číslo 5
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Současné možnosti léčby obezity
nový kurz
Autoři: MUDr. Martin Hrubý

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby AML a MDS nízkého rizika
Autoři: MUDr. Natália Podstavková

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#