#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Na receptu chybí „podpis“ lékaře


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 90, 2018, č. 6, s. 28-29

Také toto léto jsme pacientům a klientům lékáren, našim pravidelným a spolehlivým respondentům, položili otázky:

  1. Připravujete se nějak speciálně na letní období? Chcete od svého lékaře recepty na prázdniny?
  2. Elektronické recepty se naplno používají už půl roku, jsou pro vás přínosem nebo omezením? Dostáváte papírovou průvodku nebo jen kód? Máte nápady jak eRecepty vylepšit? Přivítali byste možnost si recept nechat poslat do lékárny a přijít až bude připraven k vyzvednutí?

Jaroslav Dlouhý, rehabilitační pracovník, fyzioterapeut, Brušperk

  1. Na každou dovolenou se pokaždé pečlivě předem připravím, koupím všechno potřebné, pokud jde o to, abychom letní dny prožili v relativním zdraví, přestože nejsme žádní hypochondři. Spolu s manželkou jsme zvyklí mít sebou při pobytu v zahraničí jakousi cestovní lékárničku, aby nás ve světě nic nepřekvapilo. V tomto směru spoléháme výhradně na sortiment kvalitně zásobených českých lékáren. Tam nakupuji nejen náplasti, obvazy, jodovou tinkturu i pro nás osvědčené homeopatické přípravky, ale také opalovací prostředky. Patřím k lidem, kteří dají na doporučení lékárníka. Rady z lékáren mě ještě nikdy nezklamaly, proto ­odtamtud odcházím s hromádkou všeho, o čem si myslím, že bych mohl já nebo někdo z rodinných příslušníků potřebovat, a to nejen v létě.
  2. Elektronický recept považuji jednoznačně za prospěšný způsob předepisování léčiv, já sám ani lékař, ke kterému občas chodím, s tím nemáme žádný problém. Nápad na vylepšení nemám, není to moje parketa. K elektronickému receptu a způsobu jeho doručení nemám připomínky. Už několikrát mi přišel prostřednictvím SMS, což mi zcela vyhovuje. Je to moderní způsob – pro mě bez výhrad, schůdná a momentálně optimální cesta.


Naďa Zagorová, knihovnice, Michálkovice

  1. Léto by mělo být obdobím odpočinku, pohody, klidu. Ne vždy tomu tak je. Přijíždějí návštěvy, někdy milé a dlouho očekávané, a jindy taková ta překvápka, že se vám chce zamknout dům a utéci někam hluboko do lesa. Pak rádi sáhnete po doporučeném medikamentu od své milé paní doktorky.
    Naště stí převažují ty lepší varianty, kdy se těšíte na moře a zážitky s dětmi a jejich dětmi. Z lékáren jsme vždy vyzbrojeni všemi potřebnými léky, které tvoří nezanedbatelný objem v našem zavazadle. A když to jen trochu jde, tak si v tom letním období užíváme tak trochu prázdniny i od lékařů.
  2. Asi mám ště stí, ale nepociťuji žádné stresy z nové formy receptů. Dostávám je formou papírové průvodky a v lékárně se nezdržím déle než před půl rokem, kdy elektronické recepty ovládly i naše české zdravotnictví. Přivítala bych i další novinky, pokud budou smysluplné a zjednodušením zkvalitni rovnici: PACIENT – LÉKAŘ – LÉKÁRNÍK.


Karel Rada, technik měření, Ostrava

  1. O letních prázdninách plánujeme jako většina Čechů dovolenou v Chorvatsku. Pro­to, aby sluneční zátěž byla pro nás co nejmenší, se já osobně připravuji postupným opalováním při celkové rekonstrukci zahrady. Postupně začínáme nakupovat opalovací krémy a samozřejmě spoléháme na osvědčená ­„preventivní“ léčiva pro bezproblémový průběh dovolené.
  2. Na léto žádné recepty nepotřebuji, aspoň v to pevně věřím. Za posledního půl roku jsem nebyl u lékaře a ani nevím, jakou formu receptů svým pacientům vypisuje. Nechat si poslat recept do lékárny a přijít až bude připraven k vyzvednutí – tento postup mi připadá zatím logisticky náročný. To už si ho přece teoreticky můžu nechat poslat do poštomatu.


Nela Šavrdová, zástupkyně počítačové firmy, Praha

  1. Před dovolenou si nechávám od lékaře napsat „všechno na všechno“, protože chápu, že i on si chce v létě odpočinout, a ne čekat, až se na poslední chvíli uráčím přiběhnout pro recept. Beru tabletky na diabetes, vysoký tlak a cholesterol, už mám na to věk. A taky rozum, abych nezůstala v létě bez léků a nekomplikovala si život. Termín lékařovy dovolené si pro jistotu hlídám, zato s lékárnou nemám žádný problém v žádném ročním období. Jsou skoro na každém rohu, některé mají otevřeno i o víkendu, všude, tzn. ve městech, městečkách, na vesnici i v obchodních centrech bývají ochotní lékárníci, většina se snaží poskytnout mi informace, a já jsem vděčná posluchačka. Nechápu pacienty, kteří lékárníkovi nedají možnost dokončit ani jednu větu a z lékárny mizí, jako by jim za patami hořelo. Já ty informace beru jako cennou přidanou hodnotu. Sdílné, pokud jde o kvalifikované rady, jsou i farmaceutické asistentky, které mají na starosti doplňkový prodej. U nich ráda nakupuji třeba přípravky na opalování. To, co se od nich dozvím, mi nikdo v žádné drogerii neřekne, protože v samoobsluhách nebývá, a to nejen ochotných, prodavaček nazbyt.
  2. Od lékařů jsem párkrát dostala papírovou průvodku, ale už jsem se domluvila, že mi posílají recept do mobilu, jinak bych ve své mateřské firmě neobstála. Zatím tyto recepty považuji v ur­čitém směru, ale ne bezvýhradně, za přínos, přestože dvakrát byla expedice v lékárně asi složitější, trvala totiž výrazně déle, než když jsem lékárnici předložila někdejší klasický ­papírový recept.
    Zamýšlím se nad „výhodou“, že chroničtí pacienti díky existenci elektronického receptu nemusejí chodit k lékaři. Nejsem si jistá, jestli je to až takový přínos a terapeutická „výhra“. Lékařům nevadí, že pacienta nemusejí vidět? A jak dlouho taková léčba „na dálku“ může fungovat? Za půl roku se přece zdravotní stav pacienta může dramaticky změnit.


Mgr. Bohdana Rywiková, PR manažerka, Ostrava

  1. Pravděpodobně jsem atypický „klient“ lékáren. Snažím se, aby mi o prázdninách (u moře i v domácích podmínkách) nechyběl hlavně účinný repelent a olej na opalování s odpovídajícím ochranným faktorem. ­Samozřejmě, v lékárničce o prázdninách nikdy nechybí to základní: tedy alespoň aspirin, atix, živočišné uhlí, desinfekční prostředek, náplasti a obvazy, případně také ibalgin.
  2. Pokud vím, většina lékařů s eRecepty problém nemá. Jako velkou výhodu vidím to, že pacient, který pravidelně užívá nějaké léky, a ty mu docházejí, má možnost domluvit se telefonicky se svým ošetřujícím lékařem nebo jeho zdravotní sestrou, která zašle recept na potřebný lék elektronickou cestou přímo pacientovi na jeho e-mailovou adresu. Je to veliká úspora času přinejmenším pro samotného pacienta. To vidím jako velkou výhodu oproti minulosti. Pro někoho by možná bylo vítané, pokud by se eRecept zasílal přímo do lékárny na pacientovo jméno, i když některé z nich by mohly mít problém se zásobováním určitými speciálními léčivy.


Věra Ferdiánová, v důchodu, Havířov

  1. V létě nebo v zimě, vždycky se snažím mít všechny léky, které s ohledem na svůj zdravotní stav potřebuji. Pokud jde o dostupnost těchto léků, nezaznamenávám žádné problémy, lékárny jsou většinou dobře zásobeny. Kdyby se stalo, že některý lék nemají k dispozici, obvykle už odpoledne nebo výjimečně až následující den si můžu lék vyzvednout.
  2. S elektronickým receptem jsem jako pacientka vcelku spokojená, dostávám ho v papírové podobě. Ale určitě bych přivítala, kdyby mi lékař po telefonické domluvě poslal recept do lékárny, kterou bych si sama vybrala, a já bych si ho tam vyzvedla, aniž bych vůbec musela k lékaři chodit.


Vlastimil Horáček, odborný konsultant, Praha

  1. Já ani moji blízcí příbuzní se speciálně na letní období, tedy ani na žádnou dovolenou, nepřipravujeme, jelikož očekáváme narození vnoučete. Volné dny budeme letos trávit tak, abychom byli s velkou radostí nápomocni v mladé domácnosti po narození dítěte. Přesto si raději u svého lékaře preventivně zajistíme příslušné léky, neboť i on v letních měsících čerpá dovolenou.
  2. Tak jak se před zavedením elektronických receptů prezentovaly velké obavy, a to především ze strany lékařů, protože pacienti v podstatě nevěděli, co to pro ně bude znamenat, nakonec se nenaplnily. Dnes již lékaři, které já osobně navštěvuji, s elektronickými recepty nemají problémy a žádnou kritiku od nich také neslýchávám. Od lékařů dostávám papírovou průvodku nebo mi zasílají textovou zprávu na mobil s uvedením kódu. To mi vyhovuje více, jelikož některé léky si můžu objednat u svého lékaře telefonicky a v klidu vyzvednout v lékárně. Zasílání receptů přímo do lékárny, nejraději do té, kterou si vybere pacient, a ne do té, kam bývá dost často „směrován“, bych rovněž ocenil. Znamenalo by to jednoznačně vítanou úsporu času v tom, že některé léky musí příslušná lékárna objednat a já tam pak musím chodit dvakrát.


PhDr. Markéta Mišková, v důchodu, Olomouc

  1. Na letní období, na období dovolených si automaticky nechávám předepsat tabletky, jelikož naše lékařka má dovolenou také a vypisuje termín jen na dveře své ordinace, takže když člověk přijde pro recept, má smůlu.
  2. Elektronické recepty mne neomezují, dostáváme je papírovou formou. V té souvislosti doufám a chci věřit, že při jejich zavádění nikdo neargumentoval úsporou papíru. S nefalšovaným úžasem jsem viděla pacienta, který lékárníkovi předával „elektronický recept“ na papíru o rozměru „á-čtyřky“, kde byl v pravém rohu nahoře jen čárový kód. Recept zůstal receptem, změnil se jen obsah natištěný na papíru. To, co někteří lidé považují za výhodu, tzn. aby lékař posílal recept přímo do lékárny, bych nechtěla. Stává se, že daná lékárna lék zrovna nemá, takže bych musela čekat, až to distributor přiveze. S receptem v ruce zaběhnu do další lékárny a mám léky ihned.


Lenka Havlíčková, technicko - hospodářská pracovnice, Zlín

  1. Nedovedu si představit, že bych před dovolenou nešla do lékárny. Ráda odjíždím s jistotou, že s „plnou polní“ z lékárny si mě žádný neduh nedovolí přepadnout. Držím se hesla své bábinky – co máš, to víš. A tak nakupuji přípravky proti průjmu i na zácpu, tabletky na bolest hlavy i zad, náplasti, neboť moře je zrádné, ale taky osvědčený antiethanol, pokud by hrozilo nebezpečí, že neuhlídáme konzumaci osvědčené Retsiny. Kdyby nepomohl, jistí to kapky na žlučníkové obtíže. Tím nechci nijak zlehčovat vaši otázku, naopak, já na české lékárny spoléhám dnes a denně!
  2. Nějak jsem dodnes nepochopila ani nevyužila všechny de­kla-­rované výhody, které má elektronický recept přinášet, proto bych si ani nedovolila radit, jakým způsobem by se měl vylepšit. Kdo chce od lékaře papírovou formu, dostane ji, kdo se ­ne­-obejde bez pohledu na displej mobilu, dostane kód. Lékárníkům nezávidím ani ty papírové plachty někdy podivných formátů, ani luštění kódu v mobilu.


Ing. Jaroslava Novotná, webmaster, Praha

  1. Letní období je pro mě ve znamení dovolené a cestování, proto si každý rok hlavně zkontroluji obsah mé malé cestovní lékárničky, která má zhruba pět položek. Položky po exspiraci vrátím do lékárny a při tom dokoupím, co je potřeba. Nepotřebuji od svých lékařů žádné speciální recepty na prázdniny.
  2. Elektronické recepty jsou pro mě přínosem, ušetří mi spoustu času a organizování, všechno lze vyřídit krátkým hovorem. Má zatím jediná zkušenost s eReceptem byla ve formě kódu na mobil bez papírové průvodky. Tvar SMS mě trochu zaskočil, chvíli jsem přemýšlela, co to přišlo. Uvítala bych přehlednější hlavičku odesílatele třeba ve tvaru „eRecept“ (místo „erecept“, což vypadá jako spam) a na konci zprávy něco jako sdělení ­„Tento eRecept vystavil MUDr. XY“. Protože pokud někdo očekává více eReceptů, nebude vědět, který je který. Možnost nechávat si posílat léky do konkrétní lékárny bych nevyužila, jsem ráda, že mám volnost ve výběru lékárny podle své aktuální situace. Celkově eRecepty hodnotím velmi pozitivně jako krok správným směrem.


Jiří Ferdián, v důchodu, Havířov

  1. K doktorovi pro recept chodím v zimě i v létě, podle potřeby.
  2. Těm elektronickým receptům vůbec nerozumím. Zato mám zkušenost, že lékař mi asi omylem napsal recept, kde byl jakýsi kód a já jsem měl za léky, konkrétně Torvacard, doplatit přes 400 korun. Magistra v lékárně mi doporučila, abych lékaři zavolal, což jsem učinil, doktor mi poslal jakýsi kód, lékárna to přijala a já jsem na léky nedoplácel NIC.


Pavla Sokolová, v důchodu, Těrlice

  1. Pro důchodce je léto jako zima, protože dovolenou mají ve skutečnosti celý rok, takže pro recept chodíme tehdy, když potřebujeme napsat konkrétní léky. Na léto se nijak nepředzásobuju, naše doktorka má v době dovolené zástup, tak není co řešit. Snad to tak bude i letos.
  2. Zrovna dnes jsem lékařce diktovala svoji e-mailovou adresu, ale sdělila mi, že recepty přes SMS neposílá. Recept jsem si zatím vždy vyzvedla u lékaře, protože jsem tam šla s nějakým problémem. Pokud budu potřebovat jen recept, bude lepší, když mi přijde e-mailem než do nějaké lékárny. V poslední době měl manžel vždycky smůlu, užívaný lék od kardiologa v nám nejbližší lékárně nemají NIKDY, vždycky ho musí objednat. Lékárna je hned vedle, tzn. na sídlišti, hojně navštěvovaná. Zajedu do jiné, taky na sídlišti, a tam je lék vždycky. Jsou lékárny, kde pacientovi řeknou, že něco nemají v nabídce a nemohou to ani objednat. To nechápu. 


Připravila

Jaroslava HOŘANSKÁ


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 6

2018 Číslo 6
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Hypertenze a hypercholesterolémie – synergický efekt léčby
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc.

Multidisciplinární zkušenosti u pacientů s diabetem
Autoři: Prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc., prof. MUDr. Vojtěch Melenovský, CSc., prof. MUDr. Vladimír Tesař, DrSc.

Úloha kombinovaných preparátů v léčbě arteriální hypertenze
Autoři: prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc.

Halitóza
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Terapie roztroušené sklerózy v kostce
Autoři: MUDr. Dominika Šťastná, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#