Jaro, vibrace a dispenzační taxa


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 93, 2021, č. 4, s. 4


Komora se již delší dobu soustředí na to, aby změnila obraz lékárníků ve společnosti. Nálepku zbohatlíků a parazitů ve zdravotnictví, jak nás kdysi označil bývalý ministr Rath, se nám již sejmout nepodařilo. Nyní se snažíme změnit pohled na lékárníky jako na obchodníky. Chceme, aby lidé vnímali lékárníky jako zdravotnické profesionály.

PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D.

viceprezident ČLnK

Každý rok vychází desítky článků v tisku, na různých webech, kde se lékárníci vyjadřují k různým zdravotním problémům, nejčastěji v souvislosti s léky a léčbou. Zástupci Komory jsou oslovováni také redaktory z televizí s různými tématy, které souvisí např. s epidemií covid-19. Jsme vidět ve zprávách, v publicistických pořadech apod. Co ovšem Komora nemůže ovlivnit jsou reklamní kampaně. Reklamní spoty před nebo v průběhu nejsledovanějších pořadů, kdy se provozovatelé lékáren předhánějí v nejlepších akcích a v největších slevách. Přiznejme si, že běžní lidé více vnímají reklamu než publicistické pořady. Reklama je v TV několikanásobně častěji.

Odměňování lékáren je nastaveno tak, že samotný výdej léků lékárnu neuživí, a proto se v lékárnách prodávají i jiné věci. Letos na jaře jsem velkou kreativitu zaznamenal u dvou provozovatelů. Je jaro, a tak se probouzí nejen včely a motýli, ale asi i hormony marketingových specialistů. Nevím, jak jinak si vysvětlit jarní soutěž na Facebooku. „Máme tu pro vás připravenou exkluzivní SOUTĚŽ o sadu Venušiných kuliček Healthy life Venus Love Balls!“ A zjevně se povedla – více než 1 100 komen­tářů, přes 100 sdílení. Docela slušný marketingový úspěch. K tomu odkaz na web s nabídkou Venušiných kuliček, vibrátorů, vibračních vajíček, erekčních kroužků, vakuových pump, masážních hlavic nebo womanizérů. Zboží je v pořádku. Jenom nevím, jak womanizér zapadá mezi léky a zdravotnické prostředky.


Jasně, jde o sexuální ZDRAVÍ, jak se praví na webu jednoho z provozovatelů. Ten druhý jde na věc přímo „Okořeňte svůj milostný život a vpusťte do ložnice vášeň“. A tak se nabízejí další otázky. Co všechno lze označit za prostředek ke zlepšení zdraví? Opravdu patří vibrátory a pumpy do sortimentu lékárny? ­Mohly by se v nabídce lékáren objevit i lyže (kompenzační pomůcka pro nácvik stability při pohybu dolů po nakloněné rovině)? Sport a sportovní aktivity ovlivňují pozitivně život stejně jako sex. A to je ten problém, když lékárny mohou prodávat vibrátory, proč by někdo jiný nemohl zase prodávat léky (např. sexshop Viagru)? To se nám, lékárníkům, může vrátit jako bumerang zpět. My přijdeme o práci, lidi z marketingu tu budou pořád. Prodej vibrátorů je podle mého názoru rozšíření sortimentu z důvodů obchodních, nikoliv zdravotnických. Což přesně zapadá do obchodního modelu lékárenství.

Asi je jasné, komu obchodní model lékárenství vyhovuje. Všem těm, kteří mají prostředky na to, jej využívat. Nejde jenom o re­klamu, ale také o vyjednávání s výrobci, o dobropisy nebo o ­akcie. Zkusme si představit situaci, kdy je lékárenství odměňováno čistě výkonově. Příjem lékárny je v tomto systému závislý na počtu výkonů, nikoliv na ceně léků. Pro koho by poté byla důležitá cena léku a sleva? Pro výrobce ano, pro lékárnu mnohem méně než nyní. Proto je už delší dobu připravený koncept kombinovaného odměňování lékáren. Všichni zainteresovaní ví, že čím vyšší bude podíl marže, tím na tom budou lépe velcí hráči v lékárenství. ­Naopak s větším podílem fixní (výkonové) složky odměny se zmenšují rozdíly mezi malým a velkým provozovatelem.

Je jasné, že dokud se systémově nezmění odměňování lékáren, bude obchodní model lékárenství převládat. Způsobů, jak to změnit, je víc. Výkon výdeje nebyl již dvakrát schválen pracovní skupinou pro seznam výkonů MZd. V březnu jsme připravili pozměňovací návrh k zákonu č. 48/1997 Sb. pro zavedení dispenzační taxy. Tento pozměňovací návrh byl podpořen poslanci ve Výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny v rámci druhého čtení, i přes negativní stanovisko MZd. Ještě není vyhráno, ale je to po mnoha letech první signál, že poslanci situaci v lékárenství vnímají jako problematickou. Připomínám, že změna odměňování lékáren je i v programovém prohlášení Vlády ČR.

Vracím se na začátek. Komora se již delší dobu soustředí na to, aby změnila obraz lékárníků ve společnosti. První vlaštovka této snahy v podobě hlasování poslanců výboru vyletěla. Je jasné, že tvrdý lobbing bude chtít vlaštovku vrátit zpět do hnízda. Navíc žijeme v době, která je nepředvídatelná. Ministři se mění jako dubnové počasí. Pana docenta střídá pan profesor. Budování vztahů s novým ministrem začíná opět od začátku. V takové situaci není možné předvídat jakýkoliv výsledek hlasování o čemkoliv. Postoje politických stran i jednotlivých poslanců se mohou změnit přes noc. Týká se to nejen dispenzační taxy, ale také návrhu zásilkového výdeje léků na předpis. A to jsem ani nezmínil snahy zdravotních pojišťoven o legalizaci ořezávání úhrad za léky. I tom se bude rozhodovat v Poslanecké sněmovně na jaře.

Čeká nás horké vibrující jaro s postupným rozvolňováním.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 4

2021 Číslo 4

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se