Konzultační činnost v lékárně – aktuální možnosti a požadavky

9. 4. 2024

Z vlastní praxe víme, že mnozí lidé si vytvářejí až osobní vztah se svým lékárníkem a s důvěrou se na něj obracejí o radu. Na obvyklou konzultační činnost tak může přirozeně navázat provádění screeningu, například měření tlaku při pocitech bušení srdce nebo testování C-reaktivního proteinu (CRP) při podezření na bakteriální infekci. Na co všechno je ovšem třeba myslet, než se jako lékárna do podobných aktivit zapojíme?

Úvod

Lékárny jsou nejdostupnější zdravotnická zařízení (ZZ), jež jsou mnohdy i první volbou u pacientů, kteří váhají nad návštěvou ZZ s některými zdravotními problémy. O tom svědčí mimo jiné značné množství lékáren zapojených do poskytování konzultační činnosti a screeningu – již v roce 2021 jich v Česku bylo 2749. V rámci lékárenské péče je nám potom umožněno poskytovat poradenství a konzultační služby s cílem podpory zdraví nebo posuzování a kontroly účelného, bezpečného a hospodárného užívání léčivých přípravků.

   

Co aktuálně můžeme provádět?

V současné době je po splnění požadavků možné provádět následující měření a testy:

  • glykémie
  • celkový cholesterol
  • kyselina močová
  • CRP
  • saturace krve kyslíkem
  • tělesná teplota
  • tepová frekvence
  • krevní tlak
  • hmotnost
  • obvod pasu

Vzhledem k tomu, že v Česku (na rozdíl například od Slovenska) zákon nepovoluje lékárníkovi porušit v rámci screeningu integritu kůže, je nutné, aby si vpich do prstu prováděl sám pacient, a to jednorázovou lancetou. Lékárník tedy neprovádí odběr, pouze asistuje pacientovi.

Nejen v návaznosti na naměřené hodnoty může lékárník poskytnout poradenství pro prevenci diabetu či kardiovaskulárních onemocnění, pomoci s nácvikem inhalačních technik, případně testovat poruchy paměti. V lékárně je potom samozřejmostí také poradenství v oblasti léků, a to jak z hlediska správného užívání, tak interakcí. Některé lékárny se věnují i homeopatii, dermoporadenství nebo pomoci s odvykáním kouření.

Součástí edukace pacienta během konzultace a screeningu je nejen prezentace výsledků, ale také jejich vysvětlení, zasazení do kontextu a doporučení jak dále postupovat, pokud nejsou optimální (režimová/dietní opatření, návštěva/kontrola u lékaře, zhotovení zprávy pro lékaře).

   

Kdo?

Konzultace může provádět proškolený lékárník. V rámci zajištění stejné péče musí být stanovená jednotná metodika (SOP, tedy standardní operační postup).

   

Garantované kurzy

Pro péči o pacienty existují doporučené postupy vydávané Českou lékárnickou komorou (ČLnK). Ta pro další podporu konzultační činnosti pořádá 9 garantovaných kurzů v následujících oblastech:

  • základy poskytování odborných konzultací v lékárně včetně řešení lékových problémů
  • lékové interakce
  • screening diabetu a péče o diabetické pacienty
  • screening kardiovaskulárních onemocnění
  • podpora ve snižování hmotnosti
  • odvykání kouření
  • poradenství a péče o pacienty s Alzheimerovou chorobou
  • hojení ran
  • léčivé rostliny

   

Než začneme se screeningem

Před zahájením konzultační činnosti je každá lékárna povinna splnit konkrétní požadavky, především zajistit následující: 

  • samostatná místnost či vyhrazený prostor v oficíně
  • způsob evidence konzultací, vyhotovení vzorů formulářů
  • vybavení – přístroje, spotřební materiál
  • svoz odpadů (infekční materiál, ostré předměty)
  • proškolení personálu
  • provozní řád (schválený hygienickou stanicí)
  • schválení příslušným krajským úřadem

   

Kde?

Konzultační činnost může probíhat buď přímo v oficíně v diskrétním koutku (ideálně odděleném zástěnou), nebo v konzultační místnosti. Konzultační místnost může mít samostatný vchod nebo může být dostupná přes oficínu za předpokladu, že pacient neprochází přes zázemí lékárny.

   

Vybavení a náležitosti

Základním vybavením je pracovní stůl, alespoň 2 židle, počítač s internetovým připojením a tiskárnou. Místnost by dále měla být vybavena umyvadlem, bezoplachovou dezinfekcí na ruce a jednorázovými papírovými ručníky. Z hlediska legislativy je dostačující, je-li toaleta pro pacienty v docházkové vzdálenosti (například v budově zdravotnického zařízení či nákupního centra). 

Veškeré detaily týkající se konzultační činnosti z hygienického hlediska (mytí, dezinfekce, sterilizace, dokumentace, úklid, manipulace s prádlem, pokyny pro nakládání odpadu, BOZP atd.) spadají pod krajské hygienické stanice. Vypracovaný provozní řád každé lékárny schvalují právě tyto instituce, vzor je dostupný ke stažení na příslušné webové stránce. 

Likvidace odpadů

Důležitým bodem je vyřešení svozu odpadu. Kontaminovaný materiál je nutné likvidovat v pevnostěnných, nepropustných a nepropíchnutelných kontejnerech. Doba uchovávání se liší podle jeho způsobu. Ve vyhrazené lednici lze uchovávat odpad po dobu 1 měsíce při teplotě 2–8 °C. V případě, že lednice není k dispozici, lze kontejner plnit pouze maximálně po dobu 72 hodin. 

Přístrojové vybavení, kalibrace, exspirace

Dle rozsahu služeb poskytovaných v lékárně se volí vhodné přístroje a pomůcky, například osobní váha, krejčovský metr pro měření obvodu pasu či kalibrovaný tonometr. Jednotlivé přístroje musejí být pravidelně kalibrovány dle pokynů výrobce, u materiálu a pomůcek dbáme na dobu exspirace. 

   

Dokumentace spojená s konzultací

Informovaný souhlas 

Před samotným zahájením konzultace pacient podepíše informovaný souhlas, ve kterém je popsán celý postup screeningu včetně informace, že pacient provádí vpich do bříška prstu sám. 

Konzultační formulář

Výstupem konzultace je formulář (papírový či elektronický) se základními údaji o pacientovi, jeho profilu, rodinné anamnéze a užívané medikaci. Originál se uchovává v lékárně a pacient obdrží kopii.

Evidence

Lékárny nemají povinnost vést zdravotnickou dokumentaci a evidence může být anonymní. Povinností lékárny je evidovat proběhlé konzultace, přičemž zprávy mohou obsahovat některé informace o pacientovi nebo mohou být zcela anonymní – záleží na konkrétním informovaném souhlasu. Důležité je dodržení pravidel stanovených GDPR. 

   

Závěr

Konzultační činnost a screening v lékárně je užitečnou službou pro pacienty s cílem poskytnout rychlou informaci o jejich zdravotním stavu. Zároveň je třeba mít na paměti (a informovat o tom i pacienty), že měření v lékárně je pouze orientační a pro přesnější informace o zdravotním stavu je třeba navštívit lékaře. 

   

(lexi)

   

Zdroje:
1. Současná situace představuje výraznou psychickou zátěž a může mít negativní dopad na zdraví. ČLnK vyzývá Čechy, aby nepodceňovali prevenci. Tisková zpráva. Česká lékárnická komora, 24. 3. 2022. Dostupné na: https://test.lekarnici.cz/Media/Tiskove-zpravy/Soucasna-situace-predstavuje-vyraznou-psychickou-z.aspx
2. Odborné poradenství v lékárnách. Česká lékárnická komora, 13. 3. 2023. Dostupné na: https://lekarnici.cz/odborne-poradenstvi-v-lekarnach
3. Doporučené postupy pro konzultační činnost v lékárnách – souhrnný článek. Česká lékárnická komora, 2. 4. 2023. Dostupné na: https://lekarnici.cz/doporucene-postupy-pro-konzultacni-cinnost-v-lekarnach
4. Lékárenská péče 2021. ÚZIS ČR, 28. 11. 2022. Dostupné na: www.uzis.cz/res/f/008417/ai-2022-01-lekarenska-pece-2021.pdf
5. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách a jejich poskytování. 
6. Vyhláška č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.
7. Lánová I. Jak na konzultace a screeningy v lékárně. Medidays, Praha, 19. 1. 2024.



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se