Editorial


Autoři: Pokorný Zdeněk
Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 11, s. 3
Kategorie: Editorial

Proč Komora nezařídí odvysílání televizních spotů, se mnozí ptáte. Je to přece snadné a mohli bychom tak vysvětlit veřejnosti naše postoje. Jako člověk, který většinu profesního času strávil v televizích, vím, že snadné to není vůbec. Přeskočíme výrobu takového spotu, náklady na něj budou v řádech drobných statisíců. Spot tedy máme, ale kolik si můžeme dovolit zaplatit za jeho odvysílání? Výpočet konkrétní ceny je poměrně sofistikovanou záležitostí, protože si nekupujete čas, ale počet diváků. Definitivní cenu díky tomu zjistíte až po odvysílání reklamy. Základní konstantou je cena za ratingový bod, tzv. CPP, která například v ČT (jen ČT2 a ČT Sport) pro rok 2020 činí 27 000 Kč, na Nově 26 370,-, v TV Prima 29 900,-. Tato částka je pak násobena různými koeficienty, například měsíc říjen má koeficient 1,45. Výslednou hodnotu vynásobíte sledovaností konkrétního spotu (ratingem) a tím získáte konečnou cenu. Je to mnohem složitější, ale aspoň zjednodušeně. Pokud znáte aktuální sledovanost, tak vám vyjde, že 30sekundový spot v čase Televizních novin na Nově vás teď bude stát zhruba 700 tisíc, v seriálu Slunečná na Primě 620 tisíc, v Ordinaci na Nově 400 tisíc. Celoroční rozpočet Komory tak můžete proměnit například ve 23 minut reklamy na Nově. (Všechny televize dávají zhruba 25% slevu, když objednáte reklamu nad 80–90 miliónů.) Proč to všechno počítám a píšu? Snad abych připomněl, že lékárník vznášející se v oblacích toho příliš nezmůže. Lepší je se spolehnout na vlastní síly a vlastní osobnosti. Když se bývalý prezident ČLnK stane náměstkem MZd, může to být velké terno. Může ovlivnit české lékárnictví jako málokdo v posledních 30 letech. Věřil jsem, že budu moci na tomto místě doktoru Chudobovi poblahopřát k významné funkci, bohužel čas oponou trhnul hned dvakrát. Pár hodin před odesláním hotového časopisu do tiskárny, přišla zpráva, že Lubomír Chudoba po 20 dnech ve funkci skončil. Ale není všem dnům konec a snaha o sebe­prosazení kohokoliv na důležitých politických místech by mohla mít pro lékárníky cenu zlata. Každopádně větší cenu, než snění o televizních spotech.   

Zdeněk POKORNÝ



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 11

2020 Číslo 11

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se