Právní poradna


Autoři: Mgr. MUDr. Maršík Jaroslav
Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 11, s. 23
Kategorie: Právní poradna

Dne 29. 6. 2020 k nám přišel rodinný příslušník vyzvedávat 3 opiátové recepty. 1 jsme ihned vydali, 2 jsme doobjednávali. Zboží nám dorazilo 30. 6. a 2. 7. byly u nás tyto 2 opiátové recepty vyzvednuty a následně vyúčtovány na pojišťovnu. Nyní nám recepty byly vráceny pojišťovnou s tím, že pacientka k 30. 6. zemřela. Šlo o klientku z vesnice. Předpokládáme, že pověřila nějakého pracujícího souseda k vyzvednutí, který před návratem domů z pracovní cesty nestihl zjistit, že léků již není třeba. Je to na zodpovědnost lékárny, že tyto léky vydala? Neměl by nám registr obyvatel při digitalizaci receptu ihned nahlásit, že pacientka zemřela? Je možné požadovat úhradu na pojišťovně? Čistě teoreticky, je možné úhradu požadovat po rodině? Podotýkám, že léky jsou v hodnotě bezmála 12 tisíc Kč.

Pojišťovna vám nic neuhradí a u soudu vůči ní neuspějete. ­Skutečně vám nezbude, než se obrátit na dědice, a pokud vám léky neuhradí dobrovolně, pohlídejte si dědické řízení a přihlaste do něj svou pohledávku. Komplikované to bude, pokud ten, kdo u vás léky vyzvedl, rodině (dědicům) ty léky nepředal. Pak by bylo na místě požadovat náhradu na něm, protože to je on, kdo se bezdůvodně obohatil. Bez ohledu na to, že mu léky nejsou k užitku. Bude kolem toho dost starostí, bohužel na vás shodou okolností padl Černý Petr. V registru obyvatel se údaj o úmrtí bohužel takto rychle vůbec nemusí objevit, protože to je závislé na tom, kdy se informace dostane na příslušný ­matriční úřad.

Jak postupovat při řešení objednávky zásilkového prodeje, kdy na stránkách byla uvedena chybná cena (jedná se o auto­matické přehrávání cen velkoskladu, který měl cenu uvedenou chybně)? Zákazník objednal zboží se špatnou cenou (nižší), my jsme objednávku nepřevzali, byla mu pouze automaticky na mail zaslaná sumarizace objednávky a následně byl e-mailem informován o tom, že zboží za cenu uvedenou v objednávce není dostupné a bylo mu nabídnuto za cenu novou?

V otázce není uvedena správná, ani omylem uvedená cena. ­Rozdíl mezi nimi je přitom rozhodující pro posouzení toho, zda má pravdu eshop nebo zákazník. Pokud je totiž cena natolik nízká, že zákazníkovi musí být zřejmé, že jde o omyl, pak je eshop oprávněn objednávku zrušit. Půjde např. o rozdíl v ceně o jeden nebo více řádů. Už ale u snížení ceny jen o několik desítek procent tomu tak být nemusí a eshop bude muset omylem sníženou cenu dodržet, protože zákazník se mohl oprávněně domnívat, že šlo o běžnou slevovou nabídku.

Mgr. MUDr. Jaroslav MARŠÍK


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 11

2020 Číslo 11

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se