Prohodit pár slov s lékárnicí


Autoři: Mgr. Krebs Aleš, Ph.D.
Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 11, s. 5

Souhrn

V tomto týdnu jsem potřeboval zajít do své banky. Na pokladnu. V celé Olomouci a blízkém okolí zbyly dvě. Logicky jsem si vybral pobočku v nákupním centru, u níž se dá normálně zaparkovat. U té druhé v centru města je i peklo slabým výrazem pro možnost odložení vozu.

Přijdu, vytisknu si lísteček s pořadím a čekám. Jedna paní na pokladně, další za ní a pak já. Na první pohled by to mohlo jít rychle, jenže se zrovna vkládá skutečně velké množství hotovosti. Přepočítat, srovnat, znovu do počítačky a čas letí. Ne, neměl jsem naspěch, tak mi to nevadilo, ale pomalu se v pobočce, ne zrovna velké, začali hromadit další klienti na pokladnu. V plném rozpuku Covidu-19. Na ostatních přepážkách plných mladých, technologicky pokrokových zaměstnanců prakticky nikdo. Jedna z nich proto začala obcházet na pokladnu čekající klienty, zda by nemohli svou věc vyřídit mimo ni. Dočkali se i oblíbených vysvětlení, že je tak málo pokladen na základě toho, co chtějí klienti. Okamžitě mi před očima naskočily buřty bez masa. A začalo taky přesvědčování k novým produktům, které jim zajistí tu nepotřebnou platební kartu, aby si mohli uložit peníze prostřednictvím bankomatu, onde spořicí produkt místo krátce vydané vkladní knížky nebo internetové bankovnictví těm, kteří jsou evidentně málo počítačově gramotní, případně dle vlastních slov ani nemají a nepotřebují internet. Není asi příliš velkým překvapením, že se většinou jednalo o seniory.

Ať se nám to líbí nebo ne, mnoho lidí ke svému životu vůbec nepotřebuje nebo není schopno používat spoustu moderních vymožeností, které ve svém důsledku snižují naše fyzické setkávání, místo aby nám k němu vytvářely více prostoru. A tak je technologie vytlačují na okraj společnosti. Přitom právě společné setkávání a aktivity vytváří svobodnou a soudržnou společnost. Nenechme proto vzít našim pacientům ryze komerčními subjekty, prahnoucími po „zásilkáči“, možnost vyzvednout si léky ve své blízké lékárně, prohodit pár slov se svou lékárnicí nebo lékárníkem. Je to velmi důležité nejen odborně, k udržení a posílení správné a bezpečné léčby, ale i lidsky, pro celou naši společnost.

Mgr. Aleš KREBS, Ph.D., prezident ČLnK



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 11

2020 Číslo 11

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se