Nejvyšší čas na návrat


Autoři: Mgr. Krebs Aleš, Ph.D.
Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 5, s. 4

Je začátek května a za sebou máme další měsíc existence s novým koronavirem. Učíme se s ním žít, zlepšujeme preventivní opatření doma i v zaměstnání, sledujeme statistiky nových případů, obáváme se, bojujeme, těšíme se na své blízké. Každý s ním prožíváme běžné dny trochu jinak, ale všechny nás významně ovlivnil.

Až budete číst tyto řádky, velmi pravděpodobně budou za námi už nouzový stav i poslední dodávka ochranných pomůcek z ministerstva zdravotnictví. Právě proto, že se výrazně zlepšují statistiky. A to je nejvyšší čas, abychom se začali vracet k plnohodnotnému životu, byť možná s některými omezeními. I sídlo Komory se začalo opět více otevírat pro své členy a návštěvníky a postupně přecházíme z videokonferencí na prezenční zasedání představenstva.

Během uplynulých měsíců nás v poskytování péče pacientům limitovala celá řada věcí, z nichž některé nebyly přímo spojeny s koronavirem, ale spíše s nemožností plně využívat některé možnosti moderní techniky. Největším kamenem úrazu jsou dlouhodobě identifikátory elektronických receptů zasílané formou SMS zpráv a jejich přepisování do lékárenských systémů. Z dostupných údajů a informací je přitom ověřitelné, že právě na náročnost přepisování těchto kódů Komora upozorňovala již velmi dlouho. A nejen upozorňovala, ale také při jednáních vždy nabízela možná řešení, ať již prostřednictvím přístupu ke všem receptům prostřednictvím jednoho z platných identifikátorů, agregovaným kódem nebo identifikací pacienta. V průběhu loňského roku se začal podíl SMS identifikátorů razantně zvyšovat, hlavní rozruch pak spustila změna počtu položek na receptu. Přitom ta neměla čistě statisticky největší vliv na zvyšování poštu SMS identifikátorů, ale byla to pověstná poslední kapka. Už tehdy jsme vyvíjeli při jednáních i mediálních vyjádřeních výrazný tlak na státní správu směrem ke zprovoznění nějakého z výše zmíněných řešení, jednotliví lékárníci se ozývali i na sociálních sítích.

Aniž bychom tušili, co se bude dít o několik měsíců později. I přes prvotní odmítání se na přelomu roku změnil při jednáních pohled státní správy na tuto problematiku, aby nakonec na lednové Zimní konferenci nemocničních lékárníků v Jihlavě zástupce SÚKL, v té době asi spíše než záměrně, na základě dobře mířených dotazů, potvrdil přípravu systému založeného na identifikaci pacienta prostřednictvím osobního dokladu. Prostě jsme všichni dohromady dlouhodobým trpělivým tlakem přesvědčili státní správu, že to jde a má to smysl. S ohledem na poslední měsíce mi je jen trochu líto, že se nepodařilo SÚKL systém dotáhnout v době vrcholící koronavirové krize, ale jeho spuštění je plánováno až na 1. červen, současně s nám dostupným lékovým záznamem pacienta.

Jednou z hlavních priorit v době epidemie se pro nás stala ochrana zdraví lékárníků a dalšího personálu lékáren. Jakkoli bylo zajištění OOP naprosto zásadním úkolem, nezapomínali jsme ani na jiné agendy. Připravili jsme různé postupy a doporučení, pro laickou veřejnost i lékárníky. Podařilo se nám dohodnout vstřícný přístup státní správy k hodnocení plnění povinností spojených s ověřováním pravosti léčiv v rámci FMD, pokud by se v konkrétním případě v rámci špatné epidemiologické situace ukázalo fyzické ověřování jako problematické.

Řešili jsme způsob předepisování poukazů, respektive jejich předávání pacientům a následné vyúčtování v období, kdy byly fyzicky uzavřené ordinace lékařů. Probíhala také jednání formou videokonference v rámci dohodovacího řízení, která budou podkladem pro platby za poskytnutou lékárenskou péči v příštím roce. Ta jsou dosud poněkud komplikována tím, že ani zdravotní pojišťovny nemají k dnešnímu dni přesnější představu o tom, jaké budou jejich příjmy v příštím roce a jaké prostředky mohou poskytnout provozovatelům zdravotní péče. Bližší informace bychom tak měli dostat až před dalším jednáním v průběhu května.

I přes omezené osobní návštěvy na sekretariátu Komory jsme museli zajišťovat také běžnou agendu, aktualizace údajů členů v jejich evidenci pro zajišťování OOP, osvědčení, přes zrušení prezenčních akcí vzdělávání například formou webinářů, novou členskou evidenci, komunikaci se členy a úřady a mnoho dalších „drobností“. Poděkování proto patří i celému sekretariátu, který nám všem zajišťoval servis i v tomto složitém období. Z domova i Rozárky.

Dnes je ale nejvyšší čas se začít vracet do normálních kolejí. Není možné se trvale uzavřít v obavách. Vzhledem k tomu, co jsme všichni dokázali v posledních měsících jako zdravotníci, není rozhodně žádný důvod se schovávat. Naopak. Pojďme dále využít možnost, které se nám dostalo. Ukazujme našim pacientům a celé veřejnosti i v budoucnu, kdo jsme a proč jsme pro ně všechny tak důležití.

Posilujme , čeho jsme dosáhli svým jedinečným přístupem k poskytování péče v době krize. Nejen jednotlivě, ale i prostřednictvím společných akcí pořádaných Komorou. Tou nejbližší bude Den lékáren. Já svou lékárnu stejně jako každý rok přihlásím. Co vy?

Přeji vám krásné jaro a pohodový návrat zpět do běžného života – pracovního i osobního.

Mgr. Aleš KREBS, Ph.D.

prezident České lékárnické komory



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 5

2020 Číslo 5

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se