#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Místo dovolené nedovolená reportáž aneb Rx online opět ve hře


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 7-8, s. 4-5

Slovo „dovolená“ patří k létu a přináší nám pocit volna a odpočinku. Jeho původ sahá ke slovnímu základu „volit“. Prvotní význam slova „volit“ byl vybírat, rozhodovat, a tak odvozené slovo „dovolit“ můžeme chápat jako „dát možnost volby“, tedy umožnit volně jednat. Další význam má spojení „dovolit si“. Znamená nejen získání svolení, ale i možnost dosáhnout nějakého přání nebo být v pozici, kdy něco lze udělat.

PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D.,
viceprezident ČLnK

 

A tak si ministerstvo zdravotnictví dovolilo svolat důležité jed­nání s názvem „Veřejná konzultace Rx online“ v čase dovolených. Zřejmě chce někdo dosáhnout svého přání místo čerp­ání volna. Ožehavé téma zásilkového výdeje léků na recept se opět vynořilo. Do voleb zbývá pár měsíců a dosluhující úředníci vytahují téma, které se stejně nestihne řádně projednat do voleb. Někteří tleskají, většina se diví, proč právě teď. A jako červená nit se jednáním nese myšlenka –⁠ hlavně, ať je to co nejjednodušší!

Jednání začíná.

Ministerstvo zdravotnictví přechází hned do útoku a na jednání představuje pracovní návrh změny zákona o léčivech. Tady to máte, rychle se k tomu vyjádřete, nejpozději do konce dovolených a šup s tím do vnitřního připomínkového řízení. Návrh částečně vychází z pozměňovacího návrhu, který před několika lety předložili Poslanecké sněmovně poslanci Adam Vojtěch a Patrik Nacher. Z pohledu České lékárnické komory neklade dostatečný důraz na kvalitu poskytované farmaceutické péče. Nejde v něm ani tak o pravidla zásilkového výdeje léků, jako spíš o pravidla pro zasílání léků. V návrhu chybí jasné vymezení identity pacienta a jeho souhlasu s nakládáním s recepty –⁠ návrh nejasně definuje pouze „objednatele“, aniž by bylo zřejmé, jak bude objednatel moci nakládat s eRecepty pacienta či pacientů. Ideální prostředí pro kupčení s recepty a korupci. Je také nutné upřesnit informační povinnosti lékáren vůči pacientům –⁠ odbornou farmaceutickou péči i další informovanost pacienta o výši doplatků, způsobu a termínu dodání apod. Nedostatečně jsou definována pravidla pro zajištění jakosti léčivých přípravků od opuštění lékárny až po jejich předání pacientům. V návrhu jsme identifikovali několik oblastí k dopracování. Diskuse na jednání probíhá poněkud rozpačitě, neboť většina přítomných vidí návrh poprvé. Náš závěr je jasný: Česká lékárnická komora považuje tento návrh za úvodní pracovní verzi, která vyžaduje další úpravy.

Rozhlížím se po ostatních a přemýšlím. Uvědomují si aspoň někteří z přítomných, že léky nejsou normální zboží a lékárny nejsou e-shopy, na jejichž stránkách si kdokoliv nakliká receptové léky do košíku, zaplatí a počká na balík? Takhle to prostě nefunguje ani v jiných zemích. My to víme. Vědí to oni? Kolem oválného stolu nás je cca 15. Možná vědí, ale dělají, že nevědí. V paragrafech je to hezké, milé a jednoduché. Ale v praxi? Vysvětlit to těm, kteří návrh prosazují, nebude jednoduché. Pacient nebude při objednávce pracovat s léky, ale s identifikátory receptů, u nichž často ani neví, jaký lék se pod shlukem číslic a písmen skrývá. Zaplatit dopředu? Nemožné. Do hry vstupují různé ceny dodaných léků, limity na doplatky, generická substituce i změna balení ve smyslu 3×30 versus 1×90 tablet nebo 4×28 versus 2×56 tablet, nebo jen tentýž lék s názvem, který končí I., II. nebo III. A toto všechno je třeba si v průběhu výdeje s pacientem vyjasnit, poté provést odbornou dispenzaci vydávaných léků, ve stejném okamžiku ověřit a znehodnotit FMD kódy a nakonec zaplatit (doplatky plus přeprava). Pro lékárníky naprosto běžné věci. Pro ostatní u stolu? Možná si myslí, že kalíme vodu.

Ministerstvo zdravotnictví dokončilo představení návrhu. Nejlepší obranou je útok. Chystáme se na souboj prezentací. Dáváme úředníkům na výběr. Chcete prezentaci poslat na e-mail nebo předat flashku? Ministerstvo volí flashku. Přistupujeme na tuto volbu a prezentujeme základní myšlenky našeho návrhu. Základní stanovisko ČLnK je neměnné. Zásilkový výdej musí být prováděn tak, aby byly zachovány standardy farmaceutické péče, byly zachovány podmínky pro zacházení s léčivými přípravky v lékárnách i mimo ně a byla zajištěna účinná a vymahatelná kontrola zásilkového výdeje.

Překvapení pro ostatní. Navrhujeme zapojení současného informačního systému eRecept a Státního ústavu pro kontrolu léčiv do procesu zásilkového výdeje léků na recept. Ať je objednávka umožněna přes „modul“, v němž mají pacienti eRecepty k dispozici. Tímto způsobem bude zajištěn bezpečný kontakt mezi pacientem a lékárnou v online prostředí. Aplikace eRecept, provozovaná SÚKL, zajišťuje přístup k eReceptům konkrétního pacienta po ověření jeho identity. Dále nabízí možnost zmocnit třetí osoby, například rodinné příslušníky, k nahlížení na ­eRecepty. Tento proces je řízen státní autoritou, která stanovuje pravidla pro přístup k citlivým údajům pacientů. Pacient v aplikaci označí eRecepty, které chce poslat a vybere lékárnu. Padá správná poznámka –⁠ jak si vybere lékárnu? Je více možností pro nabídku lékárny v modulu –⁠ podle geografické vzdálenosti, vypíše si název, podle abecedy, náhodný generátor pořadí. Co dostupnost léků skladem v lékárně? Bude v modulu? Pojďme o tom diskutovat.

Představujeme další nepodkročitelný bod –⁠ povinnou konzultaci farmaceuta s pacientem (pověřenou osobou) před ­výdejem. Stejně jako v zemích, na které zastánci Rx online ukazují. Zásilkový výdej musí splňovat stejná kritéria jako výdej v kamenné lékárně. Každý výdej léku musí probíhat pod kontrolou kvalifikovaného farmaceuta. Technickým možnostem se meze nekladou. V rámci dispenzačního minima tak farmaceut vysvětlí pacientovi dávkování, způsob užívání, upozorní ho na další úskalí léčby. Vedle toho je nutný kontakt s pacientem kvůli ­případné generické substituci (zvlášť v současné době s problémy s dostupností léčiv), kvůli domluvě na termínu dodání, způsobu dopravy, vyzvednutí a v neposlední řadě informování o konečné výši spoluúčasti. Tak teď už to vědí i oni, další osoby u oválného stolu v obdélníkové pracovně. I přes to zazní –⁠ to by nemělo být takto složité!

Copak je to v kamenné lékárně jednoduché? My jsme si nevymysleli FMD, ERP, LPOD, SCAU ani CÚLD. Výdej léků na recept není tak jednoduchý, jak si myslíte.

Na závěr ještě zdůrazňujeme, že v celém „balíčku“ změn je nutné vyřešit také možnost donáškové služby léků farmaceutem a zlepšit dostupnost tzv. „centrových“ léků, které pacienti užívají v domácím prostředí a musí si pro ně jezdit i desítky až stovky kilometrů do nemocnic.

Prosté odmítaní Rx online není možné. Není ale také možné vytrhávat ze zahraničí jen to, že zásilkový výdej tam je, tak ho chceme taky u nás a v co nejjednodušší podobě. Ne! Zásilkový výdej léčiv je sice v některých zemích umožněn, ale pod přísnou regulací. Vždy jako doplněk, nikoliv náhrada osobní péče. Regulace zajišťuje, že pacienti dostanou nejen lék, ale i odborné informace. A tak by to mělo být i u nás.

PS: Po veřejné konzultaci rozeslalo ministerstvo svůj návrh k připomínkování do 31. 7. My jsme s panem prezidentem rozeslali návrh ČLnK a hned další týden zahájili s účastníky schůzky na ministerstvu sérii jednání, která skončí až na konci prázdnin. Pokračování na podzim.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 7-8

2025 Číslo 7-8
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Současné možnosti léčby obezity
nový kurz
Autoři: MUDr. Martin Hrubý

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby AML a MDS nízkého rizika
Autoři: MUDr. Natália Podstavková

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#