#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Zpátky ve škole i na fakultě


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 6, s. 21

Svůj dětský sen jsem si splnila v roce 2020, kdy jsem k údivu všech kolem nastoupila jako učitelka na základní školu a zároveň ke studiu pedagogiky v Liberci.

Dnes vím, že bez těch několika semestrů, které byly v době covidu poměrně zapeklité, bych práci pedagoga dělat dobře nemohla. Do školy jsem naopak přinesla kontakt s realitou a náhled člověka z praxe, po čemž dneska všichni ve školství volají. Moje vztahy se světem farmacie i dlouhodobá a stále existující praxe v lékárně a zdravotnictví vůbec jsou zajímavou částí všeho, co se snažím mým žákům předávat. V rámci výuky chemie tak pořádám nejen na naší škole celodenní projekt „léky a životní prostředí“, který zahrnuje např. i exkurzi do lékárny, výuku první pomoci v přírodopise domlouvám s RZS Libereckého kraje a kolegy přímo „ze sanitky“ a s účastníky chemické olympiády jsme již podruhé vyrazili na Farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy do královského města Hradce Králové. Přestože je to překročení, snad i přeskočení, středního stupně vzdělávání, rozhodně se naši chemici na Alma mater v Hradci neztráceli. Pocit studentů v posluchárně si vyzkoušeli hned po příchodu a oproti školním lavicím ohodnotili posluchárnu jako „cool“. U oblíbené kultovní sochy zakladatele univerzity jsme se potkali s děkanem fakulty a zajímali se, proč kolemjdoucí studenti sahají Karlovi na nos. Pro štěstí přece.

 

 

Na katedrách zdejší vyučující připravili pro žáky spoustu úkolů a otázek. Seznámili je s pojmy lék, léčivo, léčivá látka, léková forma, s rozdíly mezi doplňkem stravy, léčivým přípravkem a zdravotnickým prostředkem. Žáci se zamýšleli a prakticky si osahali některé lékové formy a hodnotili, co vše je třeba zvládnout, aby byla zajištěna kvalitní, bezpečná a účinná léčiva pro pacienty. Praktické úkoly jako stanovení nečistot v účinné látce a identifikace lokálních anestetik chromatograficky dostaly v hodnocení žáků vysokou známku. Wau. Překvapivě je nevyvedla z míry ani izomerie a její vliv na interakci s receptory v těle a potažmo účinek léčivé látky.

 

Z fakulty jsme odjížděli plni dojmů, unavení, nadšení a ve vlaku jsem čelila dalším otázkám a konstatováním. Jak jste se vlastně dozvěděla o studiu farmacie? Co vás na práci s pacienty baví? A budeme letos ještě dělat váš projekt s návštěvou lékárny?

Pochvalou nám všem může být, že moji žáci uvedli, že když se dostanou s rodiči do lékárny, odborné informace bývají užitečné a jednání farmaceutů příjemné.

 

PharmDr. Jana ŠOLÍNOVÁ


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků


2025 Číslo 6
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Současné možnosti léčby obezity
nový kurz
Autoři: MUDr. Martin Hrubý

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby AML a MDS nízkého rizika
Autoři: MUDr. Natália Podstavková

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#