Zpátky ve škole i na fakultě
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 6, s. 21
Svůj dětský sen jsem si splnila v roce 2020, kdy jsem k údivu všech kolem nastoupila jako učitelka na základní školu a zároveň ke studiu pedagogiky v Liberci.
Dnes vím, že bez těch několika semestrů, které byly v době covidu poměrně zapeklité, bych práci pedagoga dělat dobře nemohla. Do školy jsem naopak přinesla kontakt s realitou a náhled člověka z praxe, po čemž dneska všichni ve školství volají. Moje vztahy se světem farmacie i dlouhodobá a stále existující praxe v lékárně a zdravotnictví vůbec jsou zajímavou částí všeho, co se snažím mým žákům předávat. V rámci výuky chemie tak pořádám nejen na naší škole celodenní projekt „léky a životní prostředí“, který zahrnuje např. i exkurzi do lékárny, výuku první pomoci v přírodopise domlouvám s RZS Libereckého kraje a kolegy přímo „ze sanitky“ a s účastníky chemické olympiády jsme již podruhé vyrazili na Farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy do královského města Hradce Králové. Přestože je to překročení, snad i přeskočení, středního stupně vzdělávání, rozhodně se naši chemici na Alma mater v Hradci neztráceli. Pocit studentů v posluchárně si vyzkoušeli hned po příchodu a oproti školním lavicím ohodnotili posluchárnu jako „cool“. U oblíbené kultovní sochy zakladatele univerzity jsme se potkali s děkanem fakulty a zajímali se, proč kolemjdoucí studenti sahají Karlovi na nos. Pro štěstí přece.
Na katedrách zdejší vyučující připravili pro žáky spoustu úkolů a otázek. Seznámili je s pojmy lék, léčivo, léčivá látka, léková forma, s rozdíly mezi doplňkem stravy, léčivým přípravkem a zdravotnickým prostředkem. Žáci se zamýšleli a prakticky si osahali některé lékové formy a hodnotili, co vše je třeba zvládnout, aby byla zajištěna kvalitní, bezpečná a účinná léčiva pro pacienty. Praktické úkoly jako stanovení nečistot v účinné látce a identifikace lokálních anestetik chromatograficky dostaly v hodnocení žáků vysokou známku. Wau. Překvapivě je nevyvedla z míry ani izomerie a její vliv na interakci s receptory v těle a potažmo účinek léčivé látky.
Z fakulty jsme odjížděli plni dojmů, unavení, nadšení a ve vlaku jsem čelila dalším otázkám a konstatováním. Jak jste se vlastně dozvěděla o studiu farmacie? Co vás na práci s pacienty baví? A budeme letos ještě dělat váš projekt s návštěvou lékárny?
Pochvalou nám všem může být, že moji žáci uvedli, že když se dostanou s rodiči do lékárny, odborné informace bývají užitečné a jednání farmaceutů příjemné.
PharmDr. Jana ŠOLÍNOVÁ
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2025 Číslo 6
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
- Ukažte mi, jak kašlete, a já vám řeknu, co vám je
Nejčtenější v tomto čísle
- Od Tábora až k nám
- Ze života právníka v Komoře – díl sedmdesátý, o silách, které zařezávají
- Interaktivní dispenzační semináře
- PŘEDSTAVUJEME VZDĚLÁVACÍ AKCE ČLnK
Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova
Současné možnosti léčby obezity
nový kurzVšechny kurzy