Zeptali jsme se


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 91, 2019, č. 10, s. 8-9

Změní přístup do lékového záznamu práci lékárníka? Jak?


PharmDr. Nina ŠVÉDOVÁ, Lékárna Dr. Max, Brno

Práce lékárníka se v posledních letech mění závratným tempem: eRecepty, FMD… Mnozí si už teď stěžují, že koukají více do monitoru počítače než na své pacienty. Uvidíme, jak se který lékárník zhostí konzultací – jestli to pojme jako důkladný rozhovor s pacientem, kdy lékový záznam může být dobrým pomocníkem, nebo spíše další pátrání v hlubinách PC, a tato novinka se stane digitální pastí na lékárníka. Kromě toho nás čeká otázka udržitelnosti provozu: V jakém rozsahu budeme s lékovým záznamem pracovat? Jak se zvýší nároky na personál? Budou pacienti kontrolu své medikace žádat nebo se setkáme s tvrdou realitou nezájmu? A jak zvládneme právní dopady? Sama jsem zvědavá, s jakým nadšením se tato novinka setká – u lékárníků i našich pacientů. Bojovali jsme o možnost vstupovat do této databáze stejně jako lékaři. Tato možnost je jednou z cest, jak prokázat svou odbornost. Jestli jsme na ni připraveni, to se brzy ukáže.


PharmDr. Lukáš MALÝ, Valdštejnská lékárna, Frýdlant v Čechách

Pokud si všichni zúčastnění (pacienti, lékárníci, politici) uvědomí, že nepůjde hloubko­vě analyzovat lékový záznam pacienta na tá­ře za běžného provozu, tak se expediční činnost konkrétně tímto nezmění. Osobně se v různých situacích koukám na pacientovu historii v naší lékárně a díky tomu jsem již zachytil několik duplicit i interakcí, které jsem řešil s lékařem. Rychlé nahlédnutí do LZ v posledním obdo­bí může takový záchyt jen rozšířit. Změnu očekávám v tom, že konzultaci svých užívaných léků bude chtít využít více pacientů, a jako lékárníci na to musíme být připravení a postupovat alespoň podobně.


PharmDr. Ondřej PAVLÍČEK, Ph.D., MBA, Lékárna Nemocnice České Budějovice a.s.

Klíčové bude, jak se našich nových možností chopí IT specialisté a právníci. Potom, zda pacienti budou mít zájem věnovat zkvalitnění jim poskytované péče svůj čas.Věřím, že u doplňujících dotazů během ­expedice se snad sníží potřeba ptát se, zda náhodou pacient nemá při sobě lékařskou zprávu. Je otázkou, zda se i navýší podíl lékařem akceptovaných telefonických intervencí.Detailní a důslednou práci s lékovým záznamem lze za stávajících podmínek očekávat především při poskytování konzultačních služeb a u klinické farmacie.

Stranou zatím ponechávám otázku, jestli to bude hrazeno ze zdravotního pojištění, pacientem přímo, nebo pouze dotováno ze stávajících příjmů lékáren.


Mgr. Hana GRUNTOVÁ, BENU Lékárna, Ostrava

Myslím si, že to bude značně individuální, jak a kdo bude přístup k LZ v praxi využívat, a to ze strany lékárníků, tak pacientů. Také to bude záviset na časových možnostech lékárníka (konzultační hodiny?) a vlastním technickém zajištění a rychlosti generování LZ a možnostech zpracování výsledku např. lékárenskými systémy. Zatím nevím, jak takový výstup bude vypadat.

Očekávám, že více budou systém využívat hlavně lékárníci v nemocnicích a na poliklinikách, kam chodí častěji polymorbidní starší pacienti s hromadou receptů od různých specialistů, kde je přirozeně riziko lékové chyby vyšší. Pro ty to ale nebude asi nic extra nového, předpokládám, že formou vlastní lékové karty takovým pacientům léky kontrolovali i dosud. A bylo to pravděpodobně v rámci výdejního systému mnohem jednodušší, než to bude s LZ. Ale nechám se překvapit, jak to bude reálně fungovat. Enormní zájem ale neočekávám.


PharmDr. Jiří GREGOR, Farmaceut Tkáňové ústředny FN Hradec Králové

Přístup k lékovému záznamu má potenciál poskytování lékárenských služeb posunout k vyšší kvalitě a bezpečnosti. Sofistikované nástroje ovšem kladou na kolegy lékárníky vyšší nároky. Je to výzva, která bude vyžadovat nemalé úsilí a aktivní přístup k celoživotnímu vzdělávání. A jak už to v životě chodí, někdo to zvládne a jiný ne. Držím palce, ať je ta první skupina co největší.

Po napsání prvního odstavce mě napadlo, že by nebylo špatné začít se zamýšlet nad problematikou nezávislých ukazatelů kvality lékárenské péče. A rozhodně tím nemyslím pochvalné dopisy od pacientské veřejnosti, nebo halasnou sebechválu. Ukazatele kvality by do budoucna rozhodně pomohly v pravidlech pro tvorbou lékárenské sítě.

Třetí odstavec věnuji zhodnocení potenciálního objektivně od­borně zdatného lékárníka či lékárnice v systému zdravotní péče o pacienta. On na něj, podle mého názoru, není nikdo zase tak moc zvědavý. Některé lékaře může rušit při bohorovném sur­fo­vání na vlnách českého zdravotnictví a institucím „kazit“ klid na práci, který je teď (opět) hodně „trendy“. Přesto věřím, že lékárník s expertní znalostí léčiv má rozhodně co nabídnout a že si cestu ke kolegům lékařům i institucím prošlape. Nejde přitom o nic menšího než o lepší zdravotní stav českých pacientů.


PharmDr. Miroslav KOŠKA, Lékárna Dr. Max, Brno

V poslední době se lze při obhajobě naší profese a opt-out přístupu k lékovému zá­znamu setkat s přirovnáním lékárníků s lé­kaři. Lékaři jsou tradičně vnímáni jako odborníci, přestože pro chod ordinace platí podobná ekonomická pravidla jako pro lé­kárny. Tím, že v lékárně dochází k přímé platbě za služby, jsme vnímáni více jako obchodníci. Příměr s lékaři podle mě však ideální není. Nejsme a nemáme být lékaři. Svým vzděláním stojíme vedle lékařů, na jejich péči navazujeme a doplňujeme ji. Naše vzdělání je nezastupitelné. A lékový záznam snad bude prvním krokem, který náš potenciál začne víc využívat. Hlídání, kontrola a ověřování medikace, upozornění na duplicity a nevhodné kombinace léků či jejich interakce s požadovanými doplňky stravy a podobně. Bez přístupu lékárníků formou opt-out nemá lékový záznam pro celé zdravotnictví a především pacienty a jejich zdraví žádný smysl.


Mgr. Ondřej BEDNAŘÍK, Lékárna U Řeky, Trutnov

Vzhledem k tomu, že je to pro nás jedna z mála vyhraných bitev, doufám, že se systému lékového záznamu chopíme se ctí. Podle mého názoru bude záležet na mnoha okolnostech ať už na straně techniky, obsluhy, ale hlavně interpretace dat z LZ směrem k pacientovi. Snad bude našimi softwarovými mágy vše zpracováno tak, aby nás přístup při dispenzaci co nejméně ­zatěžoval a aby z něj maximálně profitoval pacient. Samozřejmě musíme požadovat zavedení úhrady za konzultaci a posouzení obsahu LZ, abychom zase další případnou zákonnou povinnost nevykonávali zdarma. Jak by měla taková „správná konzultační praxe“ vypadat, je zřejmě na delší odbornou diskusi.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 10

2019 Číslo 10

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se