Tak o vidím Já


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 91, 2019, č. 7-8, s. 16

Vykveteme...

Reakce na článek v ČČL 5/2019 od PharmDr. Přemysla Císaře, Ph.D., Strhněte tu zeď, zbavte se okovů!

Zbavit se okovů v lékárně – v lékárenství? Znamená utrhnout se ze řetězu – tedy výdej – vlastně prodej všeho, všude, všem a vždy? Komu poslouží? Lékárnám zřejmě ne, pacientům v důsledcích také ne, výrobcům zřejmě ano. Nebo?

Od disket 8", 5 1/4", 3 1/2" přes flash paměť až ke komunikaci se zdravotními pojišťovnami (ZP) přes portál, od dřívější frekvence dodávek do lékáren 1x měsíčně kontrolovaných propiskou a objednávkovou knihou, dnes i více než 2x denně internetem a optickým kabelem. Jak výstižněji určit milníky v lékárnách? Uvedené s přehledem absolvovali v minulém dvacetiletí ­lékárníci, dnes i označovaní jako zpátečníci a brblalové.

Domnívám se, že jsme v mainstreamu každodenně, stále. ­Prohlašovali lékárnice či lékárníci, že kvůli použití PC opustí obor, jako někteří lékaři? Nevymění výdejní box za x výdejních míst v lékárně? Ne! Rozvoj našeho oboru je nejen v pestré paletě vydávaných léčiv nebo přípravě na počkání. Je i v rozsahu realizované komunikace s pacienty, v možnostech objednávek ze skladů z celé republiky, mimořádně i Evropy.

Pokud náš obor nevzkvétá, je to především tím, že živiny nám stát – ministerstvo – pojišťovny – „bezdohodově“ poddávkovávají a nenechají nás vykvést….

Je to podle přírody, kde ještě platí, že rostlina kvete v příznivém prostředí.

Je to jako s rozjetím eReceptu. Lékárníci přistoupili (s nadějí na ocenění práce s ním) na jeho uvedení do praxe, i když šlo (a dodnes jde) o nedodělek, m. j. bez provázanosti s potřebnými registry. Přesto SÚKL obdržel ocenění Český zavináč 2018.

Jak rozšířit uživatelskou příjemnost v lékárnách či posun k tzv. potřebám pacientů? Jednání a připomínkování opět přes ­ministerstvo, pojišťovny, SÚKL k tomu nevede! Proč?

Ohrozilo by to systém nějakých slev, kdyby se lékárník mohl pouze věnovat pacientům (a měl za výkon i zaplaceno), než datlovat do PC bezplatně data, která končí v....? No kde, pro koho, za kolik?

Jsme v síti nezřízených nařízení – není prostředků (bez nesplácených půjček) na rozkvět ani poptávanou kultivaci oboru. Je to opravdu trvalou neschopností kolegů v lékárnách? Je to opravdu trvalou neschopností PČLnK? Čí je zájem na rozvalení oboru?

Za současného stavu se nelze divit radám pacientů na efektivitu výdeje léčiv, radám při čekání na připojení, jindy na vypojení, často ověření.... Systém neovládají lékárníci. Dnes již „skvělí“ roboti na pojišťovnách hlásí interakce pacientům – bez vysvětlení. Nejen netrpěliví pacienti touží po tzv. distančním výdeji, který pouze roztočí kola farmaceutických (snad) továren v Asii a vozů „eRZety“ v Čechách (může být i centrální svoz pacientů pro farmakovigilanci?).

ALE! Kdy např. ZP vydají čipové karty pro své pacienty? Ti by tak mohli mít svá předepsaná i vydaná léčiva včetně zdravotní dokumentace zaznamenaná trvale na dosah a pod svojí kontrolou.

Kdy dostanou zdravotníci přístupové certifikáty navázané na ­registr? Bezplatně a dlouhodobě! Tím se zbavíme okovů!

Jsou nám podsouvány myšlenky na hodnocení kvality lékáren, na různorodost lékáren (bez laborky, vždyť dvě v republice stačí) či porovnávání s různorodostí u lékařů. Bez souměrnosti financování. Přitom sami lékaři dlouhodobě volají po narovnání financování stejných výkonů na různých pracovištích. Přece závod začíná na stejné čáře! Nebo? Inovace a inovativnost v oboru ano, to přece umíme. „Nej“ je vždy sleva z doplatku a regulace péče je v... akci.

Tak jako je papír technologií 2000 let starou, tradiční, nemizící, tak vztah – osobní kontakt pacient lékárník – lékárník pacient je jádrem našeho oboru! Ne marketing a merchandising!

A ještě si doba žádá řešení trasování doručovacích dronů – více air traffic nebo pharm operation? Ne!

Pěstujme naši každodenní péčí o pacienta s využitím svých znalostí, své osobní zodpovědnosti!

Jsem rád za prvotní impulz z článku v ČČL 5/2019 od PharmDr. Přemysla Císaře, Ph.D.

I vy ostatní nám vyjevte své profesní sny!

PharmDr. Jan Hendrych, člen představenstva ČLnK a vedoucí lékárník v Lékárně U zlatého lva v Dobrušce



Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 7-8

2019 Číslo 7-8

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se