Den lékáren, lékový záznam a přísaha Moravanky


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 91, 2019, č. 7-8, s. 27

V řadě lékáren si 20. června připomněli Den, alias Týden (17.–23. 6.) lékáren. Letos s ústředním tématem Lékový záznam. Navštívil jsem dvě z nich a sledoval, jak se taková, především marketingová, příležitost využívá.


Například v lékárně v Havelské ulici pár metrů od staro­měst­sk­ého orloje v centru Prahy rozdávali informační letáčky a disku­to­vali se zákazníky. „Máme docela pěknou zpětnou vazbu, mladí i starší vítají hlavně hlídání duplicit,“ říká vedoucí lékárnice PharmDr. Lenka Burgetová. „Přece jenom, jak se často dělají generické záměny, tak se pak stane, že babička bere dva stejné léky na tlak a nikdo neví, proč má ten tlak tak nízký. My to v lékovém záznamu uvidíme a můžeme to řešit. Důležitá je ale i interakce s pacientem, nestačí to slepě ­zkontrolovat.“

Do lékárny U červeného orla přicházejí další lidé, s nadsázkou provokuji jednu paní: „A vůbec, stalo se vám někdy, že by vám lékárník dobře poradil?“

„Ano, určitě! Přísahám! U nás aspoň na Moravě vždycky!“ S ­lékovým záznamem všichni souhlasí, někteří o něm už vědí, jiní ho dokonce vítají. „U nás v Hostivicích máme tři nové ­lékárny, ale všichni chodí stejně do té staré, protože tam je paní lékárnice, která má lékovej záznam v hlavě! Její paměť je neuvěřitelná.“ Říká paní z Hostivic, která si z neznámých důvodů, stejně jako paní z Moravy, vyzvedává léky v historickém centru Prahy.

Další lékárnou, kam jsem se jel podívat, byla nemocniční lékárna v IKEM. Hned od dveří jsem viděl člena představenstva komory magistra Michala Hojného, jak u jedné z tár obsluhuje a poučuje jednoho pacienta za druhým.


„My jsme asi atypická lékárna,“ říká mi poté, co fronta ­čekajících polevila, „protože my ten lékový záznam do určité míry už máme. Dostáváme se do nemocničního systému, kde jsou ­informace pacienta o všech jeho zdravotních záznamech. A to nejen o léčivých přípravcích, ale i o vyšetřeních, které absolvoval, včetně výsledků laboratorních testů. To je asi ideální i pro jakéhokoliv lékárníka z veřejné lékárny, aby takovou sumu informací o pacientovi měl a dokázal mu tak co nejlépe poradit.“

Později mi tuto informaci doplňuje vedoucí lékárník z IKEM, doktor Stanislav Gregor, kromě jiného i předseda Mladých ­lékárníků. „Náš informační systém je velmi funkční, ­pacienti s ním souhlasí a jsou na něj zvyklí. Jen by asi bylo dobře, ­kdybychom měli ještě k dispozici informace od jejich praktických lékařů, což zatím není možné.“

Hojný i Gregor se shodují na tom, že Den lékáren svůj význam má, ale že oni v IKEM se snaží poskytovat pacientům sumu informací v průběhu celého roku. „Máme tu pacienty po ­trans­plan­­tacích, komplikované kardiologické pacienty, ­pacienty s dia­betem, práce s informacemi je pro nás velmi důležitá. Už v minulosti jsme se rozhodli, že místo toho, abychom se ­prezentovali prostřednictvím slevových, marketingových akcí, tak se budeme snažit investovat energii do něčeho, co nám dává spíš odborný smysl,“ dodává Michal Hojný.

(zpo


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 7-8

2019 Číslo 7-8

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se